ח"כ כסיף: התוכנית הכלכלית של ממשלת המעבר הימנית – מכירת חיסול של חברה

ח"כ עופר כסיף (חד"ש הרשימה המשותפת) תקף אמש (שני) את התוכנית הכלכלית של ממשלת המעבר הימנית להתמודדות עם משבר קורונה. "התכנית שהוצגה הערב היא לא תוכנית חילוץ אלא מכירת חיסול של החברה. התכנית הקמצנית של בנימין נתניהו ומשה כחלון תוביל לקריסת החלשים והתעצמות התאגידים בעלי הכיסים העמוקים. במקום לממן העסקה, או לפחות לסבסד אותה, התכנית מעודדת פיטורים נמהרים. במקום לתמוך בעצמאים היא מציעה מענקים עלובים שלא מאפשרים קיום בסיסי", הדגיש ח"כ כסיף.

על פי מאמר העומד להתפרסם ב"זו הדרך" ושכנתב על ידי עורך השבועון, אפרים דוידי, במסגרת הכנית אין כל הקלה משמעותית או תוספת הכנסה לכמיליון המובטלים והעובדים שהוצאו ללא הסכמתם לחל"ת (חופשה ללא תשלום). התכנית מדברת רק על הקלה בתנאי הזכאות לדמי אבטלה ותק של שישה חודשים במקום העבודה האחרון במקום 12. זהו, זה הכל.

על פי ההערכות בביטוח הלאומי כבר פוטרו כ-200 אלף עובדים (להבדיל מהעובדים בחל"ת). עבורם התכנית מייעדת מסלולי הכשרות כדי להחזיר אותם לשוק העבודה ברגע שהמשק יחזור לתפקוד סביר, כשלכך הוקצו 200 מיליון שקל – כאלף שקל לעובד, לעג לרש. "ומה עם 140 אלף העובדים שעברו את גיל הפנסיה ונאצלים לעבוד לפרנסתם ולא זכאים לדמי אבטלה? הם יהיו זכאים למענק של עד 4,000 שקל למי שעבודתו הופסקה בעקבות המשבר. סכום זה יצטרף לקצבת הזקנה בחודשים מארס ואפריל. כדאי להזכיר שסכום קצבת הזקנה הבסיסית החודשית ליחיד הוא 1,558 שקל", כתב דוידי.

גם העצמאים, שהפגינו אתמול מול הכנסת, לא ממש ילקקו דבש בסדר פסח הקרוב. ההטבה המרכזית עבורם היא מענקים של עד 6,000 שקל בחודש הראשון ועד 8,000 שקל בחודש השני מגיל 28 ומעלה ש"יעמדו בקריטריונים הרלוונטיים, לפי הכנסה חייבת מהעסק ושל משק הבית". כמובן, שהקריטריונים טרם פורסמו והם אלה שישפיעו על גובה המענק. יש לציין שהאוצר עושה שימוש תדיר במילה "עד". במילים אחרות: זו לא ההטבה המובטחת לעובדים בגיל השלישי ולעצמאיים – זו התקרה (הנמוכה למדי!) למה שהם יכולים לצפות!. אז לאן הופנו עיקר המשאבים? לא למובטלים ואף לא לעצמאים. עיקר המשאבים, כ-42 מיליארד שקל, מיועדים למעסיקים. סכום זה כולל מענק של שישה מיליארד שקל למעסיקים הגדולים ולצידו הטבות נוספות של הפחתה חדה בארנונה ובתשלומים נוספים. כן יקבלו המעסיקים החזר מקדמות ממס הכנסה בגין החודשים פברואר ומרץ. החזר זה נאמד בכשלושה מיליארד שקל. סיוע תזרימי נוסף בהיקף של תשעה מיליארד שקל יינתן בדחיות תשלומי מע"מ, ארנונה, חשמל ומים, אגרות ממשלתיות, הקדמת תשלומים לספקי הממשלה הקטנים והבינוניים. עוד בתוכנית: מיליארדי שקלים המיועדים לענף הייטק.

זעקתן של העמותות והארגונים החברתיים, שכבר "יובשו" על ידי האוצר בטרם פרוץ משבר הקורונה, לא קיבלה כל מענה במסגרת התכנית. עמותות בעלות מחזור פעילות של עד ארבעה מיליון שקל בשנה שפועלות בתחומי הבריאות, החינוך והרווחה יוכלו לקבל הלוואה (כן, הלוואה – לא מדובר בסיוע!) בערבות מדינה במסלול מיוחד שייפתח לשם כך בבנקים המסחריים. כן מציעה הממשלה להקים קרן סיוע לארגוני המגזר השלישי. זו הצעה, כי לקרן ורם יועדו משאבים ולא נקבע לוח זמנים להקמתה.

הבריאות קיבלה תמיכה של כ-11 מיליארד שקל, כך על פי הכרזותיהם של נתניהו את כחלון. אך סכום זה כולל שני מיליארד שקל שעליהם הוכרז בתוכנית הסיוע הקודמת, כך שהתוספת העכשווית היא של תשעה מיליארד שקל. הכסף הזה ינותב לרכישת ציוד נדרש לביצוע של 20 מיליון בדיקות עד סוף השנה; רכישת מכונות הנשמה, מסכות, ציוד מגן וציוד רפואי נוסף נדרש; הגדלת מלאי התרופות; תוספת כוח אדם רפואי; השמת חולים וחוזרים מחו"ל בבתי מלון; בניית מתחמי בידוד בבתי החולים; הוספת מיטות אשפוז לחולי קורונה; תגבור מערך המעבדות ופעילות מד"א; גיבוש תכנית למניעת היחשפות לקורונה לאוכלוסיות בסיכון.

על פי חישובי קופות החולים מדי שנה חסרים כ-15 מיליארד שקל כדי שמערכת הרפואה הציבורית תעמוד על רגליה. התוספת שבתכנית שהוכרזה השבוע אינה מתייחסת כלל למערכת הרפואה הציבורית – אלא עוסקת אך ורק בהתמודדות העכשווית עם הקורונה. ומה יקרה לאחר הקורונה? כלום, אין תכנית, אין תכנון ואין משאבים.

"מעבר להכרזות הרמות אין מאחורי התכנית שום סטייה מהשקפה הניאוליברלית הקפיטליסטית המצויה, אין בה כל בשורה חברתית של ממש – אלא בעיקר סיוע למעסיקים. ועוד לא דיברנו על התכניות שלאחר המשבר: קיצוץ שכר בשירות הציבורי, קיצוץ רוחבי (חוץ מביטחון) בתקציב המדינה", סיכם דוידי במאמרו.