ח"כ יוסף ג'בארין: בשש שנותיי בכנסת עשיתי חמש מערכות בחירות

"זאת הייתה תקופה לא נורמלית של שנתיים של בחירות חוזרות ונשנות", כך אמר הבוקר ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) בריאיון שפורסם ב"מעריב". "זו השנה השישית שלי בכנסת ועשיתי במהלכן חמש מערכות בחירות, מה שאמור להתרחש ב־20 שנה. זה רק אומר משהו על המערכת הפוליטית כאן".

ח"כ ד"ר יוסף ג'בארין (צילום: דף הפייסבוק של ח"כ ג'בארין)

 

ד"ר ג'בארין, מרצה למשפטים וחינוך במקצועו, נבחר לראשונה לכנסת ב־2015. בכנסת האחרונה כיהן כיו"ר הוועדה לזכויות הילד. בבחירות האחרונות התמודד מטעם חד"ש והגיע למקום השמיני ברשימה המשותפת. שקיבלה רק שישה מנדטים. "אין ספק שיש תחושת החמצה. בכנסת התמקדתי בחינוך וזכויות הילד, העברנו את תקנות חוק הפיקוח על מעונות יום, שהיו אחד הדברים הכי חשובים שנעשו בכנסת הזו. אני שואף לקדם את השפה הערבית ולהמשיך בחיבורים בזירה הבינלאומית, עם האיחוד האירופי ומועצת זכויות האדם וזה מחייב המשכיות", הדגיש.

"לקחתי בחשבון שכך עלול לקרות, ויכול להיות שזה מה שהקל את עליי לקבל את התוצאה", אמר. "ועדיין זו הייתה הפתעה כי כל הסקרים, גם הפנימיים, ניבאו לנו 10 ואפילו 11 מנדטים. לא צפינו את שיעורי ההצבעה הנמוכים. כשהרשימה המשותפת רצה יחד, היו כ־64% השתתפות בחברה הערבית, ובסבב הנוכחי רק 45%, כלומר חמישה מנדטים שהפסדנו".

 

ייתכן שלא הערכתם נכון את המהלך של ראש הממשלה בנימין נתניהו במגזר הערבי?
"ביבי לא הצליח לזכות בקולות משמעותיים בחברה הערבית, אבל אין ספק שהמהלך שלו לקראת הבחירות יצר אווירה שונה. הציבור התחבר לרעיון של רשימה שמשותפת לכל המפלגות הערביות, ושיעור ההצבעה הנמוך הוא סוג של מחאה שקטה נגד ההחלטה שמרכיב אחד, רע"ם, החליט לרוץ לבד. בימי קורונה הציבור לא רוצה ויכוחים פנימיים, הוא שואף לאיחוד".

 

איך אתה רואה את הפלונטר הפוליטי?

"מבחינה פוליטית אין ספק שמדובר בפלונטר שימשיך להקשות על העבודה בתקופה הקרובה. מבחינה אישית הפגיעה במפלגה מאוד קשה. תחושה של קטיעת רצף. חבר כנסת ערבי בממשלת ימין מתקשה לקדם דברים שקרובים ללבו, ולצערי לא זכיתי לממשלה נורמלית. אני חושב שהאופציה לחזור עדיין קיימת עבורי, וזה יכול לקרות מהר אם נגיע לבחירות חמישיות. בינתיים ממשלת שינוי אנטי־ביבי לא מציגה אלטרנטיבה אמיתית, ואני צריך תקופת מנוחה ולהיות עם המשפחה שסבלה מאוד בתקופה האחרונה".