ח"כ חנין שיזם את יום השוויון ליוצאי אתיופיה בכנסת: נחושים להיאבק בגזענות

ועדת החוקה של הכנסת קיימה אתמול (שלישי) דיון, במסגרת היום לשוויון יוצאי אתיופיה, בנוהל שפיטה מהירה במחלקה לחקירות שוטרים, שעשוי לאפשר למח"ש לסגור תיקים נגד שוטרים בהליך מזורז, מבלי לשמוע את המתלונן, כשלעיתים כל חומרי החקירה שמתקבלים מגיעים רק מהמשטרה ודלים בראיות. במקרה של תלונות הדדיות מח"ש והמשטרה מעכבים את הטיפול בתלונה של האזרח עד לבירור התלונה של השוטר.

2018-05-23_200309

דורשים לחקור את נסיבות מותו של יוסף סלמסה (צילום: אגודת יוצאי אתיופיה)

בדיון השתתפו בני משפחתו של יוסף סלמסה, שנפטר ב-2014 כמה חודשים לאחר שנעצר על ידי שוטרים שהשתמשו בטייזר. המשפחה טוענת שהצעיר מת כתוצאה מאלימות שוטרים. המשפחה הגיעה לדיון בכנסת והפנתה את כעסה בראש ובראשונה למשטרה, ולעומד בראשה המפכ"ל, רבניצב רוני אלשיך, ולמחלקה לחקירות שוטרים שקבעה שלא להעמיד לדין את השוטרים שהיו מעורבים בפרשה.

"העבודה של מח"ש זה לחפות על השוטרים", זעקה בוועדה בנצ'י סלמסה, אחותו של יוסף. "הוא לא המקרה הראשון ולא האחרון. זה. כולם עוצמים עיניים ומחכים למקרה הבא, אבל המקרה הבא זה הפצצה שמתקתקת בשטח. מסתבר שאנחנו השחורים לא טועים ולחיים שלנו אין ערך במדינת הלבנים. זה הבית שלי, הבית של כל אדם שחור. אתם מזלזלים בציבור וזה ביזיון. התוצאות יגיעו מהשטח. לא ייתכן שאפחד מארגון שאמור להגן עליי כי מפכ"ל המשטרה אומר שאנחנו החשודים המידיים. למה אתם לא מגייסים למשטרה אנשים אנושיים?".

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) אמר בוועדה: "הנוהל מנוצל לסגירה מזורזת של תיקי אלימות שוטרים על בסיס ניירות המשטרה, בלי שנשמע קולו של המתלונן. הנוהל מביא לאינפלציה שערורייתית של האשמת אזרחים בתקיפת שוטרים בעיקר בקרב יוצאי אתיופיה וערבים". זיוה מקונןדגו, מנכ"לית האגודה ליוצאי אתיופיה הוסיפה כי "אין צעיר או משפחה שלא חוו יחס מפלה של המשטרה בקרב האתיופים. כשראינו את הנתונים נדהמנו לראות שברוב העבירות יוצאי אתיופיה דומים לשאר הישראלים אך בתקיפת שוטרים אחוז התיקים שנפתחו הוא פי שישה. דבר בלתי סביר לחלוטין".

בני ילאו, צעיר אתיופי, סיפר למשתתפי הדיון על החוויה האישית הקשה שלו מתחנת המשטרה "הכניסו אותי לחדר החקירה, פירקו אותי מכות וככה במשך שש שעות הייתי עצור תוך כדי איומים. בסופו של דבר מדברים על טקסטים יפים אבל יש מצב שמח"ש לא יכולה לדעת מה קורה בתחנת המשטרה כששוברים לי את העצמות "?ילאו הוסיף: "ההוכחות נגדי. אני לא יכול לדעת בשום מצב. היה מצב שהייתי עירום, אבל אני לא יכול להוכיח את זה אם אין לי גיבוי ממח"ש. אני שומע את מח"ש שהם מצפים שאני אשים גופרו".

ח"כ חנין אמר אמש "נוכחתי מהי עוצמה ומסירות אמיתית, כששמעתי את סיפוריהם של יוצאי אתיופיה הנאבקים יום יום בגזענות ואפליה ממסדית, ומצליחים להתארגן, לפעול ולחולל שינוי אמיתי. במסגרת יום השוויון ליוצאי אתיופיה שיזמתי בכנסת, דנו בוועדות השונות במאבקים במנגנוני ההפרדה והאפליה שקיימים בחינוך, ביחס המשטרה, במחסומים לאיחוד משפחות, ובכשלים ביישום התכנית הלאומית לשילוב. שמענו את סיפורו של הצעיר ג'ג'או בימרו, שכסטודנט יצא למאבק נגד היחס המפלה כלפי סטודנטים ממוצא אתיופי, שהטיפול בהם נעשה עלידי משרד הקליטה, במקום עלידי המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) – אפילו אם הם ילידי הארץ! אחרי שג'ג'או ושותפיו מחו, לחצו, התארגנו ופעלו הם הצליחו לחולל שינוי במדיניות המפלה הזו, והיום ג'ג'או גם חבר בוועדת ההיגוי במל"ג". "הפעילים הנחושים שפגשנו היום העבירו, בצד כל הקשיים גם מסר אופטימי, שמראה כיצד התארגנות ומאבק מובילים לשינויים אמיתיים", הדגיש.