ח"כ חנין קרא להשתמש בחוק החרם נגד השרה רגב בגלל ביטול המשחק

ועדת החוקה אישרה אתמול (רביעי) לקריאה ראשונה את החוק שיאפשר להטיל פיצויים ללא הוכחת נזק על מי שקרא להחרים את ישראל או את ההתנחלויות. ההצעה אושרה על אף התנגדות הממשלה והייעוץ המשפטי של הכנסתהחוק מאפשר לבתי משפט להטיל פיצויים בגובה 100 אלף שקל, ללא הוכחת נזק, על מי שקרא "בזדון, ולא באופן חדפעמי" להחרים את ישראל או ההתנחלויות. הפיצוי עשוי להגיע לחצי מיליון שקל אם יוכח שהמעשה בוצע באופן שיטתי.

2018-06-07_195642

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, הסביר לח"כים כי ועדת השרים לחקיקה החליטה שההצעה תקודם בהסכמה של שרת המשפטים, השר לנושאים אסטרטגיים והשר לענייני ירושלים, אך הסכמה זו טרם הושגה. "עוד הוחלט שההצעה תחזור לוועדת השרים לפני הצבעה בקריאה ראשונה", הוסיף קמיניץ, "ככל שלא יהיה דיון כזה בוועדת השרים

ההצבעה על החוק נערכה ברקע ההודעה על ביטול המשחק בין נבחרות ישראל וארגנטינה בירושלים. ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) קרא אתמול בישיבה להשתמש בחוק כדי לתבוע את שרת הספורט מירי רגב, בטענה כי היא גרמה לביטול המשחק.

בנימה פחות מבודחת הוסיף ח"כ חנין כי "מה שעומד מאחורי הגישה כאן הוא ביטול הסמכות של בית המשפט לפרש חוקים. ההתנגדות לחרם זוכה להסכמה רחבה למעט חרם על התנחלויות. אתם לוקחים את מדינת ישראל למקום כזה שבאופן אמיתי היא מעודדת חרם עליה. לכן אם נקרא את החוק המקורי ככזה הוא היה צריך לפעול כנגד שרת התרבות רגב שגרמה לחרם על ישראל. על ח"כ קיש ליזום חקירה כזו נגדה".

היועץ המשפטי לוועדת החוקה, עו"ד גור בליי, הוסיף בדיון כי "החוק מעורר קשיים חוקתיים. ברור שקריאה לחרם יש בה אלמנטים פוגעניים, אבל היא עדיין חוסה תחת חופש הביטוי ונעשה בה שימוש נרחב בארץ כאשר קוראים להחרים זמר כזה או אחר, מפעל כזה או אחר שאינו שומר על חוקי העבודה או השבת וקריאה להחרים מדינות אחרות. מבחינה פרקטית ישימות החוק תהיה בעיקר פנים ישראלית ופחות מול אירגוני החרם בחו"ל. זה אפשרי עקרונית אך בעיקר יהיו הטלות סנקציות על ארגונים פנימיים. בג"ץ פסל הטלת פיצויים עונשיים". גם היועץ המשפטי לכנסת, איל ינון, הודיע שיש בהצעה קשיים חוקתיים משמעותיים.

ח"כים מהאופוזיציה פנו ליועץ המשפטי לכנסת בבקשה לבטל ההצבעה בטענה שהיו איסדרים בניהול הדיון שבסופו התקיימה. השבעה שפנו הם חנין ויוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת), יעל גרמן וקרין אלהרר (יש עתיד), מוסי רז (מרצ) ומרב מיכאלי ורויטל סוויד (המחנה הציוני). חברות הכנסת גרמן ומיכאלי דרשו מנציג היועץ המשפטי לממשלה להבהיר אם מותר להצביע על סעיף שהקואליציה מתנגדת לו אך לא קיבלו תשובה לפני ההצבעה. ח"כ חנין ביקש להציג הצעה משלו לנוסח, אך לא קיבל אישור לכך בניגוד למקובל

לפני שלוש שנים פסל בג"ץ את הסעיף המאפשר להטיל סנקציות כלכליות ללא הוכחת נזק במסגרת עתירה שהגיש העיתונאי אורי אבנרי, אך התיר לגבות פיצויים מהקוראים לחרם. השופטים נימקו את ההחלטה באפקט המצנן של הסעיף על חופש הביטוי.