ח"כ חנין על חוק הלאום: נתניהו מוביל לעימות ולאסון

במקום לחתור לסיום האפליה נתניהו מקדם את הנצחתה בחוק יסוד. במקום להושיט יד להידברות עם אזרחי המדינה הערבים נתניהו בוחר בהתגרות ובהוספת שמן למדורה. במקום לחתור לפיוס היסטורי עם העם הפלסטיני נתניהו חוסם כל התקדמות להסדר. במקום לבנות עתיד של חיים ושוויון נתניהו מוביל לעימות ולאסון.

נילחם בחוק יסוד: האפליה בכנסת. אבל זה לא מספיק. כדי לבלום את ההידרדרות לתהום דרושה ודחופה תנועה יהודיתערבית גדולה למען שלום ושוויון. זה האתגר, זו המשימה החשובה ביותר שלנו". כך אמר אמש (ראשון), ח"כ דב חנין (חד"ש) בעקבות החלטת הממשלה לאמץ את הצעת חוק הלאום של הימין הקיצוני.

2014-11-24_200832

ח"כ חנין תקף בחריפות את אישור חוק הלאום על ידי הממשלה והוסיף: "נתניהו מכריז מלחמה לא רק נגד האזרחים הערבים, אלא גם נגד המרחב הדמוקרטי בישראל.  במקום לחתור לסיום האפליה נתניהו מקדם את הנצחתה בחוק יסוד. במקום להושיט יד להידברות עם אזרחי המדינה הערבים נתניהו בוחר בהתגרות מסוכנת ובהוספת שמן למדורת השנאה. במקום לחתור לפיוס היסטורי עם העם הפלסטיני נתניהו חוסם כל התקדמות להסדר. במקום לבנות עתיד של חיים ושוויון נתניהו מוביל לעימות ולאסון".

לדברי האגודה לזכויות האזרח, הצעות החוק, שהניחו חברי הכנסת זאב אלקין ואיילת שקד ואחרים, המבקשות להגדיר מחדש את זהות המדינה ואת אופייה כמדינת הלאום של העם היהודי, ולעגנה בחוק יסוד הן "מרחיקות לכת ופוגעניות במיוחד. נוסח החוק כפי שהונח יביא, באופן חסר תקדים, להכפפת מהותה הדמוקרטית של המדינה להגדרתה כמדינה יהודית. בכך יש כדי לפגוע בזכויות האדם של כלל אזרחי המדינה, בשל השחיקה החמורה שלה יגרום חוק יסוד כזה במעמדה של הדמוקרטיה במדינה".

לדברי האגודה, בהצעות החוק גלומות פגיעות חמורות נוספות בזכויות האדם, בדגש על זכויות המיעוט הערבי בישראל, המהווה 20% מאזרחי המדינה. בין היתר מוצע להוריד את מעמדה של השפה הערבית משפה רשמית לשפה עם "מעמד מיוחד" בלבד, ולאפשר הפרדה במגורים על בסיס דת או לאוםפגיעה בזכויותיהם של חמישית מהאזרחים "שומטת את הקרקע מתחת לעקרון השוויון, ומהווה בכך בפני עצמה פגיעה אנושה בדמוקרטיה. ששוויון אזרחי הוא מעמודי התווך שלה. הצעת החוק, הכוללת הוראות מפלות רבות, אף פותחת את הפתח להנהגת פרקטיקות נוספות ורחבות של אפליה גזענית בכל תחומי החיים".