ח"כ חנין על 'חוק ההמלצות': חוק ההשתקה הוא גם חוק ההודאה של נתניהו

החוק להשתקת המשטרה, האוסר עליה לפרסם רשמית את המלצותיה בתום חקירה, עשוי להיכנס לתוקף בתוך פחות מחודש, אם יקודם בקצב מזורז בוועדת הפנים ובמליאת הכנסת. בתמיכת השר משה כחלון, החוק שאושר אמש (שני) בקריאה ראשונה יחול רטרואקטיבית על חקירות ראש הממשלה בנימין נתניהו, וימנע מהמשטרה להציג לציבור בכתב את ממצאי החקירה. בכך יזכה נתניהו לעוד כמה חודשים של חסד, שבהם ייאסר על מערכת אכיפת החוק להודיע לציבור שנמצאה תשתית ראייתית להעמידו לדין בגין שוחד.

2017-11-28_213224

איור: שלום עכשיו

 

החוק אושר בקריאה ראשונה בתמיכת 46 ח"כים לעומת 36 שהתנגדו. נתניהו נעדר מההצבעה, וח"כ בני בגין, שהשמיע את התנגדותו לחוק, יצא מהמליאה בזמן ההצבעה. מרבית חברי כולנו תמכו בחוק, למעט חברות הכנסת רחל עזריה ומרב בן ארי שמתנגדות לחוק ונעדרו מההצבעה.

מוקדם יותר נערך דיון בוועדת הפנים בראשות ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), יוזם הצעת החוק. הוא נשאל מה עשה במשרדו ראש הסגל של ראש הממשלה, יואב הורוביץ, בזמן שהח"כים המתינו לתחילת הדיון. אמסלם השיב: "עשה שניצלים וחתך סלט".

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) אמר הדיון  ש"לציבור זכות לדעת מה המשטרה חושבת. הנורמה צריכה להיות פרסום ולא עונשים על מי שמדליף. בתיקי החקירה של ראש הממשלה יש אינטרס ציבורי ראשון שהציבור יידע מה המשטרה חושבת". הוא פנה לאמסלם: "מה שקורה כאן זה אחד התרגילים המבריקים, דודי, באמת". אמסלם השיב: "אתה מייחס לי תחכום כזה?".

חנין הוסיף: "התרגיל נורא פשוט. לפי הסעיף החדש, היועמ"ש, שהוא פרקליט, לא יכול לפרסם המלצות כי יש סעיף עבירה חדש ועצמאי. לכן המהלך הזה הוא מהלך דרמטי וקיצוני, אתם בעצם סותמים את הפה ליועמ"ש, מונעים ממנו אפשרות לפרסם את ההמלצה כמו שהיא קיימת היום. במצב זה אני קודם כול רוצה חוות דעת של היועץ המשפטי לכנסת ושל נציגת היועץ המשפטי לוועדה. הנושא הזה חדש לחלוטין".

חברי כנסת נוספים טענו למחטף שעושה אמסלם, כיוון שהכניס סעיפים חדשים לחוק שכלל לא ראו לפני כינוס הוועדה. מנהלת הוועדה אמרה אף היא: "דנים פה בחוק חדש לגמרי. זה היה ההמלצות, עכשיו נגד הדלפות ופרסום. בעצם הפכנו את זה לחוק נגד הדלפות ומעלליו של ראש הממשלה ואני חושבת שמגיע לנו זמן ללמוד אותו".

בתום ההצבעה במליאת הכנסת מסר ח"כ חנין: "החוק הזה עושה שינוי גדול. הוא מבקש למנוע פרסום המלצות משטרה בדיוק בחקירות שלציבור יש עניין עצום בהן. ולא רק עניין יש לציבור, אלא גם זכות לדעת. מה עשתה המשטרה בכל החודשים האלה, מה הממצאים שלה, ומהן המלצותיה. דוברי נתניהו מנסים לעשות ספין ולדבר על הדלפות במקום לדבר על ההתנקשות הישירה בזכות הציבור לדעת. הם כנראה מאוד מפחדים ברחוב בלפור. למרות כל הנחות הסלב שנתניהו מקבל בחקירה הזו: לא חוקרים במקביל, לא חוקרים ברצף, גוררים רגלים בפתיחת החקירות ובניהולן. מה לעשות שהיועץ המשפטי לממשלה היה מזכיר הממשלה – האיש הקרוב ביותר לנתניהו? ומה לעשות שעורך דינו החדש של נתניהו, ז'ק חן, היה גם עורך דינו של היועץ המשפטי כשזה הסתבך בזמנו?".

עוד שאל חנין: "מבולבלים? איבדתם את הגבולות? גם הממשלה הזו איבדה לחלוטין את הגבולות. הם מפחדים בצדק כי הר הראיות הולך וגובה מיום ליום, ולכן רוצים להטיל עונשים על שוטרים שיאמרו אמת ועל פרקליטים שיאמרו אמת – הכל כדי להגן על האיש בבלפור. הכנסת עברה דרך ארוכה מאז הימים שבהם רק נפתחה חקירה נגד איש ציבור והוא מיד רץ וביקש שהיא תואץ תוך הבעת אמון בחוקרים ובמסקנותיהם. נתניהו מתנהג בדיוק להיפך. חוק ההשתקה הוא גם חוק ההודאה של נתניהו. הוא אומר לכולנו היום: אני אשם, אבל אסור שהציבור ידע".