ח"כ חנין על המלצות ששינסקי 2: אין מנוס מוועדת חקירה פרלמנטרית

"לחצי כי"ל הצליחו לרכך עוד יותר את המלצות הועדה אין מנוס מוועדת חקירה פרלמנטרית על שערוריית הפקרת משאבי הטבע". כך אמר היום (שני) ח"כ דב חנין, (חד"ש), יו"ר השדולה הסביבתיתחברתית בכנסת ומוביל המאבק בכנסת בנושא משאבי. הוא הגיב על מסקנות ועדת ששינסקי 2 והדגיש"היום הוכח פעם נוספת שאין מנוס אלא לבצע חקירה מעמיקה ורחבה של שערוריית ההפקרה של משאבי הטבע של ישראל לידי טייקוניםלחצי כיל הצליחו לרכך עוד יותר את מסקנות ועדת ששינסקי 2, והתוצאה במקום העלאה חדה של התמלוגים הנמוכים על משאבי הטבע שלנו הפחתה של התמלוגים לשיעור ריאלי של פחות מ-5% תוך ריכוך וצמצום של מס רווחי היתר שנועד להחליף את התמלוגים ומאפשר פתח לתכנוני מס. כמו כן, רווחי הפוספטים לא ימוסו בצורה ראויה, לא יוטלו תמלוגים על מים מינרלים שהחברות רוכשות במחיר מוזל של מים לתעשייה".

2014-10-20_202246

מפעלי ים המלח (צילום ארכיון)

עוד מסר חנין שעם כינוס הכנסת "בכוונתי להביא להצבעה את הדרישה שהעליתי להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית שתבחן גם את השאלות הרבות שנותרו ללא מענה, כולל את שאלת עלויות הנזקים הסביבתיים, הבריאותיים והחברתיים מהפקת המשאבים המוסיפה להיות מוטלת על הציבור הרחב. אבל לשאלה אחת של שר האוצר כבר מסתמנת תשובה: איפה הכסף?".

הוועדה לבחינת חלקה של המדינה ברווחים מאוצרות טבע, בראשות הפרופ' איתן ששינסקי, הגישה בצהריים את מסקנותיה הסופיות. אמש נודע כי המסקנות הסופיות הן מרוככות יותר ממסקנות הביניים, לאחר שחברת כימיקלים לישראל המופרטת, בעלת הזיכיון למפעלי ים המלח, נאבקה בהן במשך חודשים רבים. הוועדה, שזכתה לשם "ועדת ששינסקי 2", המליצה בחודש מאי להטיל מס בשיעור של 42% על רווחים גבוהים במיוחד מהפקת אוצרות טבע. הוועדה המליצה לגבות את המס מרווחים שנצברו לאחר שהחברה המפיקה השיגה תשואה של 11% על נכסיה. בנוסף המליצה הוועדה לקבוע רמה אחידה של תמלוגים בשיעור של 5% מהכנסות החברה המפיקה. השינוי במסקנות בא לאחר שבחודשים האחרונים ניהלה חברת כימיקלים לישראל מאבק עיקש נגדן. כימיקלים לישראל, שבבעלות החברה לישראל של עידן עופר, היא בעלת הזיכיון להפקת מוצרים ממי ים המלח. המוצר העיקרי שמפיקה החברה הוא אשלג, שהינו מוצר מרכזי בתעשיית הדשנים שנחשב למבוקש מאוד בעולם ומניב לה רווחים אדירים. בשל הרווחיות הגבוהה של חברה זו, היא הייתה הנפגעת העיקרית מההמלצה על הטלת מס רווחי יתר. מנהלי החברה הודיעו מיד לאחר פרסום המלצות הביניים כי הם יפסיקו את השקעותיה בישראל ואף איימו לסגור את מפעל המגנזיום, שמעסיק כ-400 עובדים ולצמצם את פעילות מפעל הברום שמעסיק כ-1,200 עובדים.

בעקבות הלחצים פנה גם שר האנרגיה והשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, לפרופ' ששינסקי ו"הביע את דאגתו". גם ראש המועצה הלאומית לכלכלה ויעוצו הכלכלי של ראש הממשלה, פרופ' יוג'ין קנדל, הצטרף לעמית לנג ולמיכל עבאדיבויאנג'ו והתייצב לצידה של כי"ל. בראיון לסוכנות בלומברג שנערך לפני 3 ימים ופורסם היום אמר קנדל, חבר בוועדת ששינסקי, כי היו מספר "טעויות בחישובים" של הוועדה בדוח הביניים, אשר עלולים לפגוע לדעתו בתמרוץ לבצע השקעות נוספות. זאת, לאחר שכיל הודיעה על הקפאת השקעות חדשות בכמיליארד דולר ומאיימת להעביר פעילות לחו"ל. מלבד קנדל, גם מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג והחשכ"לית באוצר מיכל עבאדיבויאנג'ו התייצבו לצד כיל והשניים האחרונים יגישו גם דעת מיעוט בדוח הסופי של הוועדה, כיוון שהם סבורים כי ההמלצות "קיצוניות מדי" עבור כי"ל.