ח"כ חנין על ההחלטה לדחות את פינוי חאן אל-אחמר: הישג במאבק התושבים

הקבינט המדיני ביטחוני אישר אחה"צ את ההחלטה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לדחות את פינוי הכפר הערביפלסטיני חאן אלאחמר שבשטחים הפלסטינים הכבושים "כדי לנסות למצות את המשא ומתן". שר החינוך נפתלי בנט ושרת המשפטים איילת שקד הצביעו נגד ההחלטה של ראש הממשלה.

2018-10-21_184850

מנסים למנוע פריצת צירים כיד להקל על הריסת חאן אלאחמר ביום שני שעבר, 15 באוקטובר. במהלך המחאה נעצרו שלושה מתושבי הכפר (צילום: אקטיבסטליס)

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) התייחס לדחיית הפינוי ואמר: "דחיית הפינוי היא הישג של מאבק תושבי הכפר הקטן חאן אלאחמר. אנחנו רואים שגם כפר קטן יכול לעמוד מול דחפורי ההריסות כאשר הוא מצליח לגייס סולידריות אנושית מכל הכיוונים – מהציבור הפלסטיני, מהציבור הדמוקרטי בישראל, ומהקהילה הבינלאומית. אני ער לכך שבימין הקיצוני יש כאלה שלא ינוחו עד שייראו את ילדי הכפר עומדים בין ההריסות של בית הספר האקולוגי שלהם. ולכן אני קורא להמשיך בלחץ על הממשלה כדי למנוע את המהלך הנורא, המסוכן והמיותר הזה, של חורבן הכפר."

ראש הממשלה בנימין נתניהו החליט אמש לדחות את פינוי חאן אלאחמר "עד להודעה חדשה". ההחלטה על דחיית הרס הכפר על בתיו התקבלה בעוד המינהל האזרחי נערך לפינוי הכפר בקרוב. בשבוע שעבר, אף נסללו מחדש דרכי גישה לקראת ההריסה הצפויה. מזה חודשים יש כוחות רבים באזור הכפר.

ההחלטה לפנות את חאן אלאחמר חוללה הפגנות ומחאות רבות ומעוררת מתיחות דיפלומטית מזה חודשים וגרמה לביקורת קשה על ישראל מצד האיחוד האירופי והאו"ם. בשבוע שעבר, פרסמה התובעת בבית הדין הבינלאומי בהאג, פאטו בנסודה, הודעה בה הזהירה מפינוי הכפר, והביעה חשש כי הפינוי עשוי להוביל לאלימות. בנסודה הדגישה כי, היא עוקבת אחר הפינוי והדגישה כי מבחינת הדין הבינלאומי, ככלל, "הרס של רכוש ללא צורך צבאי והעברת אוכלוסין בשטח כבוש מהווים פשעי מלחמה על בסיס אמנת רומא".

עורך דין תאופיק ג'בארין, המייצג את תושבי חאן אלאחמר, אמר הבוקר לאתר וואלה כי היו מגעים בלתי רשמיים בין תושבי הכפר למדינה על מנת להגיע לפתרון. לדבריו, במהלך פגישה שהיתה עם גורם לא רשמי עלתה פעם נוספת הצעה להרחיק את הבתים מהכביש. "ההצעה שלנו היתה שהתושבים מוכנים להרחיק את הבתים מהכביש הראשי צפונה, כי זה היה הנימוק הרשמי של המדינה. את ההצעה הזו אנחנו כבר הצענו גם בדיון ב-1 באוגוסט 2018", אמר. עם זאת, ציין ג'בארין כי לא התושבים לא קיבלו כל אישור רשמי להחלטה על הקפאת הפינוי.

ב"בצלם" אמרו כי הריסת הכפר "תהווה פשע מלחמה כפי שהבהירו לישראל ידידותיה הקרובות ביותר בקהילה הבינלאומית וכן התובעת בבית המשפט הבינלאומי בהאג. אנחנו משתאים נוכח קריאות השבר של אלו המוחים נגד דחיית פינוייה בכוח של הקהילה, מעשה השובר את הקודים המוסריים הבסיסיים ביותר שהאנושות קבעה לעצמה".

יצוין שחודש שעבר המדינה הודיעה לתושבי המקום כי עליהם להתפנות עד ה-1 באוקטובר בעצמם, אחרת יתקיים פינוי בכוח. בכפר מתגוררים כיום כ-200 תושבים משבט הג'האלין, שגורש מהנגב בשנות ה-50. הם גרים באוהלים ופחונים שהוקמו ללא היתרים ובמשך שנים התנהלו דיונים בבג"ץ בנוגע לפינויים, עד שבחודש שעבר נדחתה העתירה האחרונה נגד הפינוי.