ח"כ חנין: עלייה דרמטית בתחלואת סרטן ובמחלות אסתמה באזור חיפה

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), יו"ר השדולה הסביבתיתחברתית של הכנסת, תקף הבוקר (שני) את השאננות ביחס לזיהום במפרץ חיפה, בישיבה של ועדת הפנים והגנת הסביבה שהוקדשה לתוצאות המחקר המדעי שפורסם באחרונה. ח"כ חנין עמד בראש ועדתהמשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה, אשר המלצותיה אושרו לפני כשנה וחצי.

בדיון הבוקר אמר ח"כ חנין: "לא רק מחקר עצמאי, אלא גם נתונים רשמיים של מדינת ישראל מלמדים על עלייה דרמטית בתחלואת סרטן ובמחלות אסתמה באזור מפרץ חיפה. לפי נתונים רשמיים של המשרד להגנת הסביבה, יש מציאות דרמטית של זיהום מתעשייה באזור חיפה: נפלטים שם פי 6 יותר חומרים מסרטנים מאשר במחוז השני שאחרי מחוז חיפה! במשך שנים מישהו נרדם בשמירה, והיה גם מישהו שהרדים בשמירה. אמרו לנו יותר מדי פעמיים ש-'הכל בסדר', אבל הכל לא היה בסדר. מה שנחוץ זה ליישם במציאות את מסקנות ועדתהמשנה לענייני תכנון וסביבה במפרץ חיפה, שאושרו בישיבה של ועדת הפנים של הכנסת ביולי 2014. אל הישיבה הגיעו נציגי הממשלה וראשי רשויות מקומיות, ואמרו שמסקנות ועדתהמשנה מהוות מפת דרכים. אבל בפועל, מהלכים שהמסקנות הציעו להתנגד להם למשל, הרחבת בתי הזיקוק והתעשיות הפטרוכימיות ממשיכים להיות מקודמים".

2016-02-08_193818

משמרת מחאה בעיר שפרעם, אתמול, בעקבות הזיהום במפרץ חיפה (צילום: אל אתיחאד)

כאמור, ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת דנה הבוקר במחקר האפידימיולוגי שנערך בנושא הזיהום במפרץ חיפה, שחשף מצב בריאותי וסביבתי מדאיג באזור. בוועדה הציג החוקר פרופ' בוריס פורטנוב נתונים דומים לאלו שהוצגו בשבוע שעבר במועצת העיר חיפה, ואמר כי בתחלואת האסטמה אין הבדל בין חיפה, חדרה ותל אביב אך בחיפה קיימים אזורים "חמים יותר" בהם יש יותר חולים בסרטן ובאסטמה בהשוואה לאזורים אחרים בעיר..

פורטנוב עומד בראש צוות מחקר בנושא שהחל לפני שנה וצפוי להימשך חמש שנים. לטענתו, כעת כרגע לא ניתן להציג נתונים, אך הדו"ח המסכם את שנת המחקר הראשונה יתפרסם עוד חודש. בדיון התעוררו שאלות לגבי מימון המחקר, ועל כך השיב משרד הבריאות כי "נהוג שהמזהם משלם". עם זאת, השר להגנת הסביבה אבי גבאי אמר כי המחקר עצמאי לחלוטין ושמשרדי הממשלה יממנו אותו.

על פי ידיעה שפורסמה הבוקר בעיתון "אל אתיחאד", אתמול נערכה בעיר שפרעם משמרת מחאה בעקבות הזיהום במפרץ חיפה בה לקחו חלק עשרות מתושבי העיר, ביניהם יו"ר ועדת המעקב, מוחמד ברכה. סניפי מק"י וחד"ש קראו למשמרת שנערכה במרכז העיר ובה הועלו מספר דרישות ביניהן: למנוע את הרחבת המפעלים המזהמים במפרץ חיפה ולערוך בדיקה מקיפה של גורמים מסרטנים בערים וביישובים הערבים שבקרבת חיפה.