ח"כ חנין נאם בכנסת בשם כל האופוזיציה: חוק ההסדרה לא ראוי ובלתי חוקתי

ההצבעה על החוק בקריאה שנייה ושלישית צפויה להתקיים הערב במליאת הכנסת הלילה (שני) בסביבות השעה 21:00. ראש הממשלה בנימין נתניהו, המבקר בלונדון, אמר שיגיע להצבעה על החוק במליאה הערב. הוא הוסיף כי עדכן את הממשל האמריקני על החוק: "ידידים לא מפתיעים", לדבריו. החוק היה אמור לעלות להצבעה כבר בשבוע שעבר, אך נדחה בשל מאות הסתייגויות ודיון שנמשך שעות ארוכות בוועדה המיוחדת. לאחר שעברו על כל ההסתייגויות, אישרה הוועדה המשותפת בשבוע שעבר את החוק לקראת הבאתו למליאה.

2017-02-06_200206

"חוק ההסדרה" המקורי להסדיר את מעמדן של ההתנחלויות בשטחים הפלסטינים הכבושים. החוק מבקש לקבוע כי המתנחלים שבנו את ביתם על קרקע מעבר לקו הירוק בעידוד או תמיכת המדינה לא יפונו, והבעלים הפלסטינים החוקיים של הקרקע יקבלו פיצוי כספי תמורתה. זהו החוק הראשון שיופעל על שטח שאינו בריבונות ישראלית – אלא שטח כבוש על פי כל ההגדרות הבינלאומיות.

יצוין שסיעות האופוזיציה נטשו את הדיון במליאה על החוק, בעוד חבר הכנסת דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) עלה למסור הודעה בשם כל סיעות האופוזיציה. לדבריו: "אנחנו, חברי סיעות האופוזיציה, חזרנו והבענו את התנגדותנו לסדרי הדיון הבלתי תקינים והבלתי תקנוניים שהרוב בכנסת כפה עלינו. לא היה כדבר הזה בכנסת, שדיון כל כך עקרוני מתקיים כדיון של שאריות כאילו אנחנו עוסקים בסוגיה שמתאימה רק לזמנם הפנוי של הח"כים". עוד הדגיש "לכן, כל סיעות האופוזיציה הודיעו כאן מעל לבמה הזו, גם בשבוע שעבר, שאנחנו לא מתכוונים לשתף פעולה עם המהלך הבלתי פרלמנטרי הזה, במיוחד בחוק שיש לגביו ספקות קשים בנוגע לחוקיותו חוק שמשנה את ההיסטוריה, חוק מספח שטחים, חוק שהיועץ המשפטי לממשלה בעצמו לא מוכן להגן עליו בבג"ץ. זה חוק לא ראוי, לא לכבודנו ולא לכבודה של מדינת חוק".