ח"כ חנין מתנגד להקמת הנמל הפרטי במפרץ חיפה

ועדת המשנה הוקמה על ידי ועדת הפנים של הכנסת בעקבות דיון בהרחבת בתי הזיקוק והסכנה הבריאותית הנשקפת לתושבי האזור כתוצאה מכך סיירה אתמול (רביעי) באזור. בראש ועדת המשנה עומד ח"כ דב חנין (חד"ש) והיא אמורה להגיש בתוך שלושה חודשים המלצות "לכלל סוגיות מטרופולין חיפה בכל הנושאים הקשורים לזיהום הסביבתי במפרץ חיפה ושאלות של תכנון במפרץ". הסיור הראשון של הוועדה החל אתמול בבוקר בנמל חיפה ונמשך בשדה התעופה ובבתי הזיקוק. חברי הוועדה נפגשו גם עם אנשי איגוד הערים לאיכות סביבה ועם תושבים.

 2014-04-24_194621

ח"כ חנין בעת הסיור במפרץ חיפה (צילום: אל אתיחאד)

אחת הסוגיות המרכזיות שהועלו במהלך הסיור היא הקמת הנמל הפרטי בחיפה, פרויקט הדגל של ממשלת הימין בניסיונה לשבור את ארגוני העובדים בנמלים ושזוכה לעידוד מראש העיר חיפה, יונה יהב. חברי ועדת המשנה אמרו כי התרשמו שהסיבה היחידה להקמת הנמל היא שכר העבודה הגבוה בנמל הקיים .יו"ר ועדת המשנה, ח"כ חנין, אמר כי התרשם שישנן אפשרויות להרחבה ולשכלול נוסף של הנמל הקיים שיענו על צרכים נוספים שיידרשו בעתיד. "במצב זה מתחדדת שאלת הצורך בהקמתו של נמל נוסף, נמל המפרץ", אמר, "לנמל החדש תהיינה השלכות מרחיקות לכת על מטרופולין חיפה והקמתו כרוכה בעלויות גדולות. אחת ההצדקות שהועלו לבניית הנמל החדש היא הרצון להוריד את שכר העובדים, כאשר עלויות השכר בנמל החדש הפרטי מתוכננות להיות נמוכות בהרבה מאלה של הנמל הקיים. נשאלת השאלה אם זה אכן הטעם להקמת הנמל ואם כן, האם הדבר ניתן להצדקה?", תהה. במהלך הסיור התפרצה אחת מפעילות הארגונים הסביבתיים, איריס גולדמן, לעבר מנכ"ל חברת נמלי ישראל, שלמה בריימן. "היכן אתה גר?", צעקה לעברו, "וכמה כסף אתה מקבל כדי לבנות עוד נמל בחיפה ולהרוס את חופי הקריות?".

מנהלת הקואליציה לבריאות הציבור, ארגון הגג של ארגוני הסביבה בצפון, ליאורה אמיתיאהרון, אמרה כי נציגי הארגונים הציגו את החששות מהמצב הנוכחי ומהתוכניות לפיתוח מתחם בתי הזיקוק והנמל. "כאשר הולכים להגדיל את כמויות השינוע, האכסון והיצור של חומרים מסוכנים במפרץ, אסור לשכוח את הנתונים המדאיגים של נתוני התחלואה", אמרה. "נשאלת השאלה האם מפרץ חיפה ימשיך להיות החצר האחורית המזוהמת והחולה של מדינת ישראל או שלראשונה בתולדות ישראל יסתמן חזון חדש", הדגישה.