ח"כ חנין: מנהיג מפלגת העבודה אבי גבאי שכח מה זה להיות יהודי

מליאת הכנסת אישרה אתמול (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק למניעת הסתננות (עבירות ושיפוט) (הוראת שעה), התשע"ח-2017. בדברי ההסבר נכתב: "בשטחי מדינת ישראל נמצאים כיום כ־40 אלף נתינים (לא כולל ילדיהם שנולדו בארץ) ממדינות אפריקה )אריתריאה וסודן) אשר נכון לעת הזו מדינת ישראל נוהגת כלפיהם במדיניות זמנית של אי–הרחקה. לשהייתה של אוכלוסייה זו, שלא כדין, יש השלכות שליליות רבות – חברתיות, כלכליות ואחרות, ובהן גם פגיעה בשלטון החוק ובזכותה של המדינה לקבוע מי ייכנס בשעריה ומי יורשה לשהות בה. מציאות זו מביאה לכך שיש צורך למצוא פתרונות חלופיים להרחקתם של השוהים שלא כדין ולצמצום ההשפעות השליליות הנובעות משהייתם כאן.

2017-11-21_195845

מבקשי מקלט במתקן חולות (צילום: אקטיבסטילס)

 

יצוין שביוזמת יו"ר מפלגת העבודה, אבי גבאי, הפכה סיעת המחנה הציוני את עמדתה והחליטה לתמוך בהצעת החוק הממשלתית לגירוש ולכליאה של מבקשי מקלט. 11 מחברי הכנסת תמכו בעמדת גבאי בישיבת הסיעה ותשעה התנגדו לה. ואולם רק ארבעה ח"כים ובהם יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג הצביעו בעד החוק במליאת הכנסת, בשעה שחבריהם נעדרו מההצבעה אף שנכחו במשכן. ההחלטה לתמוך בהצעת החוק נפלה בדיון שקיימו גבאי ויו"ר הסיעה יואל חסון לפני ישיבת הסיעה, שבה דנו בהצבעות הצפויות השבוע. בישיבת הסיעה הסביר גבאי את עמדתו בנוגע להצעה: "לא צריכים להיות יותר צדיקים מבג"ץ", אמר. "אנחנו נשלם מחיר כבד על ההתנגדות לחוק, זה ייתפס לא טוב בציבור". לצדו התייצבו הרצוג, שאמר ש"המסתננים תפסו עבודות לערבים ישראלים". מלבד הרצוג וחסון תמכו בחוק גם יו"ר התנועה ציפי לבני, איציק שמולי, חיליק בר, איתן ברושי, נחמן שי, רויטל סויד, איילת נחמיאס ורבין ושני חברי הכנסת הטריים, סאלח סעד ולאה פדידה.

בדיון במליאה תקפה ח"כ תמר זנדברג (מרצ) את חברי הכנסת של המחנה הציוני שתומכים בהצעה: "מה קרה לכם? אתם המחנה הציוני או המחנה המגרש? אתם השתגעתם? זו כבר לא טקטיקה לגיוס קולות אלה הערכים הכי בסיסיים. זו היכולת להבדיל בין טוב ורע. האם לגרש בני אדם ולעמוד מנגד, כי אולי אנחנו חושבים שזה יביא קול וחצי. מה ההבדל בינכם ובין מירי רגב ואורן חזן? מה יהיה שווה במנדט הנוסף שתקבלו אם זה יהיה הגרועים בפופוליסטים. תכף תשימו את הנשיא עם כפייה. אתם לא אופוזיציה שמייצגת אותנו".

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) דרשת ממשלת הימין  "תפסיקו למכור לאנשים סיסמאות ללא כיסוי ותתחילו עם פתרונות. כמה פעמים אנחנו שומעים שהינה הולכים לגרש את מבקשי המקלט, אני לא מאמין שאתם הולכים להעלות על מטוסים 40,000 אנשים, נשים מבוגרים וילדים כל כך מהר. במתקן חולות האלה קברתם מיליארד וחצי שקל שאפשר היה לתת לדרום תל אביב כדי לפתור את הבעיות הקשות שיש שם. הפתרון היחיד הוא לבדוק את הבקשות אחת לאחת ואת אלה שאי אפשר לגרש, להתייחס אליהם כבני אדם ולתת להם אפשרות לעבוד בצורה חוקית ובכבוד". "מסתבר שהמנהיג של מפלגת העבודה שכח מה זה להיות יהודי, ושהעם היהודי היה מבקש מקלט ובא בטענה לאותן מדינות שסגרו את השערים. גבאי גם שכח את הציווי היהודי ואהבתם את הגר", הוסיף.

ח"כ זוהיר בהלול (המחנה הציוני) דיבר נגד עמדת מפלגתו ואמר: "הבעיה היא לא איך נראה בעולם אלא איך אחיי היהודים יכולים להתבונן במראה. העם ששהה 2000 שנה בגולה, שעבר היסטוריה מדממת, איך אתם יכולים להשליך אותם לכלבים? העם היהודי החמלתי איך הוא יכול לנטוש מוסרית את הפליטים האלה? אני קורא לכם להתעשת, לחזור למקורות ולא להשליך אותם."

לדבי ח"כ ענת ברקו מהליכוד: "צריך לזכור שמה שקרה לפליטים בדרך זה שהם היו צריכים לעבור בדרך את חצי האי סיני שנשלט ע"י הג'יהאד ואין ספק שיש שם גרעינים של טרור והפצצה הזו מחכה להתפוצץ. חלקם מאריתריאה שלא רוצים להתגייס אז אנחנו הפכנו להיות מדינה קולטת עריקים".