ח"כ חנין: לפעול בנחרצות נגד הזיהום במפרץ חיפה

ישיבת ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בעניין המלצות ועדת המשנה לנושאי סביבה ותכנון במפרץ חיפה הסתיימה הבוקר (רביעי) בצהלות שמחה של הפעילים הסביבתיים, לאחר החלטות מרחיקות לכת שהתקבלו בתום הישיבה, שהוקדשה להצגת דו"ח ועדת המשנה לענייני התכנון והסביבה במפרץ חיפה. ח"כ דב חנין (חד"ש), שעמד בראש ועדת המשנה והציג את הדו"ח, אמר כי המלצות ועדת המשנה צריכות להוות תכנית עבודה. "נוכח נתוני התחלואה הקשים באזור מפרץ חיפה, אנו סבורים כי יש לחתור להפחתה בפועל של הזיהומים ולא להוסיף עליהם. עומס הזיהום והיקפי התחלואה באזור חייבים להיות הבסיס להחלטות התכנוניות", אמר ח"כ חנין. זאת בהתייחס לממצאי משרד הבריאות, לפיהם שיעור התחלואה בסרטן בנפות חיפה ועכו גבוה ב-11-16% ביחס לממוצע התחלואה הארצי, וכי שיעור הילדים חולי אסתמה במטרופולין חיפה הוא למעלה מפי 2 מהממוצע הארצי.

2014-07-30_192917

ח"כ חנין הדגיש כי מה שדרוש הוא לא מניעת העלייה בזיהום הנוצר בבתי הזיקוק לנפט (בז"ן) המופרטים, אלא הפחתתו בפועל. הוא ציין כי בשנים האחרונות אירעו מספר אירועים הקשורים בחומרים הכימיים המסוכנים המאוחסנים במתחם בתי הזיקוק ובתעשיות נוספות במפרץ, והציע "לשקול בכובד ראש לאילו תעשיות וחומרים מסוכנים ישראל באמת זקוקה, ואילו תעשיות וחומרים מסוכנים אינם נדרשים אצלנו בהיקפים גדולים וגדלים".לגבי התכנית להקמת נמל ימי חדש, אמר ח"כ חנין כי "יש לבחון האם ישנה חלופה פחות מזיקה סביבתית ובריאותית, אשר תספק את הצורך בהרחבת היכולות הנמליות של ישראל". הוא הדגיש כי לא נבדקו ההשלכות הסביבתיות שייווצרו מבניית הנמל החדש ומפעילותו השוטפת.

 

ועדת המשנה של וועדת הפניםוהגנת הסביבה, הוקמה במארס האחרון בעקבות דיון מעמיק שעסק בהרחבת בתי הזיקוקוהנפט בחיפה והסכנה הבריאותית והסביבתית הנשקפת מכך לציבור התושביםבחיפה. יו"ר וועדת המשנה הואח"כ חנין (שהיה בעברו גם יו"ר הוועדה המשותפת לבריאות וסביבה) וחברי הוועדה הנוספים הם חברי הכנסתתמר זנדברג, חמד עמאר ודוד אזולאי.  המנדט שקיבלההוועדה הואלהביא בפני מליאת וועדת הפניםוהגנת הסביבה,  תוך שלושה חודשים מיום מינויה, המלצה לכלל סוגיית מטרופולין חיפהבכל הנושאים הקשורים לזיהום הסביבתי במפרץ חיפה ושאלות של תכנון במפרץ.