ח"כ חנין לאחר הקפאת גירוש הפליטים בעקבות החלטת בג"ץ: ממשלת הימין ממשיכה להסתבך

"תכנית הגירוש של ממשלת הימין ושל ראש הממשלה נתניהו ממשיכה להסתבך כאשר גם בג"ץ מבין שאין כל ערובה לחיי האנשים המגורשים מכאן". כך מסר אמש ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת". לדבריו "כעת יש לשחרר את הכלואים בסהרונים ללא הגבלת זמן, בהמתנה לגירוש בלתי חוקי ולגנוז את תכנית הגירוש. במקומה יש לבדוק את הבקשות ולתת פתרונות אמיתיים ואנושיים למבקשי המקלט ולתושבי דרום תלאביב".

2018-03-16_165959

הפגנה בחולות נגד תכנית הגירוש, 22 בפברואר 2018 (צילום: רותי קליין)

בג"ץ הקפיא אתמול (חמישי) באופן זמני את המבצע לגירוש הפליטים ומבקשי המקלט לרואנדה ולאוגנדה. המדינה לא תוכל לכלוא מבקשי מקלט נוספים בכלא סהרונים עד ששופטי בג"ץ יקבלו את החלטתם הבאה בנושא, אך מבקשי מקלט שיסכימו לעזוב את ישראל כחלק מהליך "עזיבה מרצון" יוכלו לעשות זאתמבקשי המקלט שכבר נכלאו בסהרונים לא ישוחררו בתקופה זו.

הצו ניתן בעקבות דיון שנערך בתחילת השבוע, ובו ביקשה נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות כי המדינה תשוב ותבחן אם חל חיסיון על הסכם הגירוש החדש עם שתי המדינות, שהמדינה מתייחסת אליהן כ"מדינה שלישית".

בעקבות בקשת חיות, הסכימה הפרקליטות שלא לכלוא מבקשי מקלט נוספים עד ל-26 במארס, אך אתמול החליטו השופטים הנשיאה חיות, המשנה לנשיאה חנן מלצר וניל הנדל להקפיא את המבצע עד לקבלת ההחלטה הבאה בנושא. עד למועד זה תידרש המדינה למסור את התייחסותה לעתירה, ולאחר מכן צפויה החלטה בבקשות למתן צווי ביניים.

גירוש מבקשי המקלט הראשונים אמור היה לצאת לפועל בתחילת החודש הבא. על פי תוכנית המדינה, רשות האוכלוסין וההגירה תחל הרשות בפעולות אכיפה נגד מי שיידרשו לעזוב ונגד מעסיקיהם. מבקשי המקלט שלא יעזבו ייכלאו ללא הגבלת זמן, והמעסיקים ייקנסו.

הדיון התכנס בשל עתירה שהגיש עו"ד איתי מק בשם 119 פעילים נגד הגירושלצד עו"ד אביגדור פלדמן שהגיש עתירה נוספת בנושא בשמו. כעת מחכים העותרים להחלטת בג"ץ אם להוציא צו ביניים ולהקפיא את הגירוש עד להכרעה סופית בעתירה.

יצוין שהפגנת ענק נגד גירוש הפליטים ומבקשי מקלט תתקיים בכיכר רבין במוצאי שבת 24 במארס בשעה 20:00. זאת, בהמשך להפגנה שנערכה במוצ"ש 24 בפברואר בדרום תלאביב. מארגני ההפגנה בכיכר רבין קראו להתגייס להצלחתה כי "זהו מאבק על הערכים שלנו, על דמותה של מדינת ישראל. כולם כבר יודעים: אפשר לדאוג לאזרחי מדינת ישראל וגם למבקשי המקלט. כל מה שנדרש הוא אתם. בואו לדרוש בקול ברור פתרון אחראי".

ההפגנה בכיכר רבין בפייסבוק:

https://www.facebook.com/events/156604118336536