ח"כ חנין: יש לפעול ציבורית כדי לאפשר הסגרת הפושע גאוטו לארגנטינה

"למה מונעת ממשלת ישראל את הסגרת איש מודיעין שפעל בעת שלטונם הרצחני של הגנרלים לארגנטינה? מה יש למדינת ישראל להסתיר?" – אלה שאלות שעמדו במרכז כנס שיתקיים אמש (רביעי) בבית הכנסת הרפורמי "בית דניאל" בתלאביב.

2018-05-31_203838

הבמאי שלמה סלוצקי עם קרובי הנעדרים בהפגנה ההמונית שנערכה בבואנוס איירס ב-24 במארס יום השנה להפיכה הצבאית הרצחנית (צילום: רדיו חי)

איש המודיעין הארגנטיני אניבל גאוטו (ששמו בישראל "יוסף כרמל"), שקיבל במרמה אזרחות ישראלית, מבוקש מאז 2011 בידי האינטרפול וממשלת ארגנטינה כחשוד בפשעים נגד האנושות: חטיפות, עינויים, רצח וגניבת תינוקות. ממשלת ישראל טענה בבג"ץ כי "אין עניין ציבורי" בקידום ההליך המשפטי נגד גאוטו שיביא להסגרתו מאחר שאין לגאוטו "תיקים משטרתיים מאז הגיע לישראל ב-2003". 

הפעילים להסגרתו סבורים כי דווקא קיים עניין ציבורי בהסגרת גאוטו לחקירה ולמשפט בארגנטינה. הכנס התקיים ימים אחדים לפני הגשת עמדת הממשלה לבג"ץ, בהשתתפות עו"ד איתי מק, שהגיש עתירה בנושא בשמו של הבמאי שלמה סלוצקי, ח"כ דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת), יו"ר מרצ ח"כ תמר זנדברג, יעל וייס רייד (אמנסטי) ועו"ד אפרת ברגמןספיר (הוועד נגד עינויים). הנחה: שלמה סלוצקי.

במהלך הערב הוצגו עדויות שצולמו בארגנטינה באפריל השנה. שרי ממשלה, נציגי ארגוני זכויות אדם וכל ראשי הקהילה היהודית בארגנטינה קוראים למוסדות הישראליים להתעשת ולהביא להסגרת גאוטו כדי שאפשר יהיה לחקור ולשפוט אותו בארגנטינה על החשדות החמורים נגדו.

עו"ד מק תקף אמש בחריפות את עמדות ממשלת ישראל בכל הנוגע להסגרתו של גאוטו "זה לא סיפור משפטי ופוליטי מסובך. האיש מואשם בפשעים נגד האנושות והוא מבוקש על ידי האינטרפול. אמנם האיש טוען ש'רק הכין תיקים עם פרופילים של מבוקשים', אבל אנו יודעים שאותם 'תיקים' הם למעשה פסקי דין מוות כלפי אותם 'מבוקשים' שהפכו לנעדרים". "מדוע ממשלת ישראל מתעקשת שלא להסגיר את גואטו אבל רוצה מכל מעודה להסגיר אלפי פליטים אפריקאים שבסכנת מוות?", שאל. לדברי ח"כ זנדברג, "לכאורה מדובר על נושא מן העבר הרחוק: פשעי הדיקטטורה הצבאית בארגנטינה בשנות ה-70 של המאה שעברה. אבל הנושא עולה שוב ושוב, אף בדיוני ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. לפשעים אלה אין תאריך תפוגה, אלא פשעים נגד האנושות ויש לפעול להסגרתו של גאוטו". ח"כ חנין צידד בדבריה של יו"ר מרצ והוסיף: "זו שערעוריה! עמדת ממשלת ישראל הימנית בנושא הינה שערעוריה ממדרגה ראשונה ואנו מתחייבים להמשיך בפעילות הפרלמנטרית על מנת שגאוטו יישפט במדינתו. הכתובת היא הממשלה וכלפיה יש להפנות את חיצי הביקורת. יש לפעול בדרכים חוקיות וציבוריות, דיפלומטיות ופוליטית על מנת לשנות את עמדת הממשלה בסוגיה".