ח"כ חנין יגיש הצעת חוק להנגשת התחבורה הבין-עירונית לבעלי מוגבלויות

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול (חמישי) לדיון ביחס של נהגי אוטובוס לאנשים עם מוגבלות. הישיבה התקיימה לבקשת ח"כ ענת ברקו (הליכוד), שסיפרה כי ראתה סרטון שבו נהג אוטובוס מסרב לסייע לחיילת המרותקת לכיסא גלגלים. היא הוסיפה כי לאחר המקרה התברר לה שרק אוטובוסים עירוניים מחויבים בהנגשה, וקראה להנגיש גם את האוטובוסים הבין עירוניים.

2018-06-15_165321

היועצת המשפטית של עמותת נגישות ישראל, עו”ד מיכל שיפר טוב, אמרה כי ישנה טיוטת הצעה לתיקון חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות שתחייב הנגשת אוטובוסים בינעירוניים. היא הוסיפה כי צריך להדריך את נהגי התחבורה הציבורית ולהגביר מודעות לצרכים של אנשים עם מוגבלות וצריך התגייסות משרד התחבורה לכך. מנכ”ל המרכז לעיוור, נתי ביאליסטוק כהן, סיפר כי אנשים עם עיוורון הם מסורבי עלייה בתחבורה הציבורית, ואמר כי הם גם לא יכולים להתלונן כי התלונות נסגרות בגלל שהם לא מגישים פרטים של האוטובוס שלא עצר להם. גם הוא הצטרף לדברים כי הפתרון צריך להיות בהדרכות וחינוך.

נציג משרד התחבורה, גבי נבון, אמר מנגד כי המשרד מכנס את כל מפעילי התחבורה הציבורית להדרכות אחת לרבעון, וכי חברות הבקרה בודקות וקונסות את החברות. הוא הוסיף כי המשרד מבצע פיילוט להפעלת אפליקציה שתעביר התראה מהסלולרי של אנשים עם צרכים מיוחדים לנהגים עוד לפני שהם מגיעים לתחנה.

יו"ר ועדת המשנה לתחבורה ציבורית, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), שמילא את מקומו של היו"ר, אמר כי אי אפשר לעבור על היחס המשפיל לאנשים עם מוגבלות לסדר היום, וצריך להגביר מודעות של הנהגים וכי ועדת המשנה בראשותו תתכנס לדון בכך.

הוא הוסיף כי צריך לפעול בשלושה מישורים, האחד הוא לקיים את החוק ולבצע אכיפה נגד מי שמפר אותו. השני הוא ברמת נורמות ההתנהגות כך שהנהגים צריכים להבין שהם משרתי ציבור והקשיים שלהם לא צריכים לבוא על חשבון אנשים עם מוגבלות, והמישור השלישי הוא הגברת המודעות

ח"כ חנין קרא לדאוג להדרכות והשתלמויות לנהגים, בהשתתפות אנשים וארגונים העוסקים בנושא, כדי שהנהגים יבינו את החוויה של אותו ציבור. במקביל הוסיף ח”כ חנין כי יפעל להשלים את החסר בחקיקה להנגשת אוטובוסים בין עירוניים, וסיפר על אישה מקרית שמונה, המתניידת בכיסא גלגלים, שסיפרה לו שאין לה שום דרך להגיע לכנסת באוטובוס. “זה מצב בלתי אפשרי ונפעל לתקנו”, אמר.