ח"כ חנין: חברות הדיור הציבורי פוגעות בדיירים

"חברות הדיור הציבורי פוגעות בדיירים" כך אמר אתמול (שלישי) ח"כ דב חנין (חד"ש) בדיון שנערך בוועדת הכלכלה במסגרת "יום הדיור בכנסת" שיזמו חברי שדולת הדיור בכנסת. "מבנה התגמולים מהווה תמריץ לחברות להותיר דירות דיור ציבורי ריקות זה לא מתקבל על הדעת", אמר ח"כ חנין במהלך הדיון. "תפקידה של המדינה הוא לדאוג לדיירים לקורת גג. לא ייתכן שהיא תעודד את חברות הדיור הציבורי להיפטר מהדיירים". נציגי הפורום לדיור הציבורי הדגישו בדיון כי "מתוך בחינה של ההסכם של החברה המשכנת עמידר עם משרד הבינוי והשיכון, עולה כי בסעיפים רבים של ההסכם קיים ניגוד עניינים מובנה בין תפקיד החברות כממלאות שירות ציבורי, לבין מבנה התגמולים אותם הן מקבלות עבור פעילותן".

 2014-07-23_192254

מחאה מול מטה חברת השיכון הציבורי "עמידר" בתלאביב, אוגוסט 2011 (צילום: אקטיבסטילס)

עוד עלה מבדיקת הפורום לדיור ציבורי, כי ההסכם בין המדינה לחברות המשכנות מספק "תמריץ לגבייה אגרסיבית של שכר דירה ותשלומים נוספים מדיירי הדיור הציבורי, תמריץ שלילי לשיפוץ דירות ובניינים, תמריץ שלילי לאכלוס דירות ריקות, תמריץ למכירת דירות הדיור הציבורי הן לזכאי דיור ציבורי, והן בשוק הפרטי וכן תמריץ לפינוי אגרסיבי של דיירים לא זכאים". ניצן תנעמי, נציגת פורום הדיור הציבורי, ציינה כי "ניגוד עניינים זה, המובנה כבר היום בהסכם בין עמידר למשרד השיכון, עלול להיות מוחרף עשרת מונים עם הפיכתה של עמידר לחברה יזמית. על פי ההסכם החדש, אמורה עמידר להרחיב את פעילותה גם לתחומים של התחדשות עירונית ועיבוי וחיזוק מבנים ובכך להחליש עוד את מחויבותה החברתית לטובת שיקולים עסקיים".

אילנית בן יצחק, דיירת בדיור הציבורי שהשתתפה בדיון, הוסיפה כי "בתקופות מסוימות יש בארץ הזו סולידריות, אבל יש אנשים שקופים בצד הדרך שנשכחים ונרמסים. מגדלים דור שני ושלישי של אנשים שמקבעים אותם לעוני. הדיור הציבורי הוא לב לבו של הבסיס. ללא קורת גג ראויה אי אפשר לצפות לכלום. יש תקציבים. השאלה מה המדינה רוצה לעשות עם הכסף".

שקיפות בדיור הציבורי

יצוין שאמש אושר בקריאה טרומית תיקון בחוק זכויות הדייר בדיור הציבורי. לפי הצעת דב חנין (חד"ש) התיקון המחייב את החברות המשכנות להעביר לשוכרי הדירות בכל רבעון מידע מלא בכתב ובו פירוט התשלומים שבהם חויב במהלך הרבעון ומועדיהם, אופן חישוב שכר הדירה, מידע על חובות השוכר והעתק מההחלטות שהתקבלו בעניינו במהלך הרבעון. בנוסף, מבקש התיקון לחייב את החברה להמציא לאדם הפונה אליה בבקשה לסיוע בדיור ציבורי מידע מלא בכתב המפרט אם הוא זכאי לדיור ציבורי, ואם נמצא זכאי – מה יהיה מקומו ברשימת ההמתנה לדירה ציבורית. כמו כן, מוצע כי מידע בכתב שמוסרת חברה לדיור ציבורי לשוכר על פי החוק יימסר בשפת האם שלו, אם היא אחת מהשפות עברית, ערבית, אנגלית, רוסית או אמהרית.

בדברי ההסבר להצעתו אמר ח"כ חנין כי היא נועדה ליישם את עיקרון חופש המידע ולהתמודד עם המציאות שמוכיחה כי תלונות רבות עולות נגד החברות על הסתרת מידע והיעדר נגישות למידע. "מגיע לדיירים לדעת כמה כספים הם שילמו, כמה הם חייבים, ומהו אופי חישוב שכר הדירה. היום מתייחסים אליהם כאילו היו סוג של נתינים".