ח"כ חנין: 'התחבורה הציבורית בשבת היא עניין תחבורתי, סביבתי וחברתי'

73 אחוז מהציבור היהודי בישראל תומך בהפעלת תחבורה ציבורית במתכונת כלשהי בשבת כך עולה מנתונים שהוצגו אתמול (רביעי) בוועדת המשנה לתחבורה ציבורית בכנסת בראשות ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת). הוועדה דנה בפתרונות לנושא התחבורה הציבורית בשבת כי לדברי ח"כ חנין "מדובר בנושא בעל עניין ציבורי רב."

2017-08-10_212429

על פי נתוני סקר של עמותת חדו"ש (לחופש דת ושוויון) בשיתוף עם מכון סמית, מדובר בתמיכה די עקבית בשנים האחרונות: גם בשנת 2015 נרשמה תמיכה בשיעור דומה, של 72% – זאת לעומת 2010, אז התמיכה הייתה של 58% בלבד. עם זאת, מרבית מהתומכים (62%) דוגלים בהפעלת התחבורה הציבורית במתכונת חלקית ורק מיעוט מהם (38%) מעוניינים במתכונת מלאה, כמו בשאר ימות השבוע.

מהנתונים עולה עוד כי תומכיהן של כל המפלגות מלבד אלה החרדיות תומכים בהפעלת תחבורה ציבורית במתכונת כלשהי בשבת: בבית היהודי שיעור התמיכה הוא 55%, בליכוד 70% ובשאר המפלגות שיעור התמיכה עומד על יותר מ-90% בקרב המצביעים. "אחוז נרחב מקרב הציבור המסורתי והדתי בישראל גורס כי בנושא זה יש לנקוט בשיטת 'חייה ותן לחיות' – אז מדוע הממשלה לא פועלת לפי מה שציבור תומכיה רוצה?", תהה בדיון יו"ר חדו"ש, הרב עו"ד אורי רגב.

לדיון הגיעו גם נציגים מיוזמות תחבורה ציבורית עצמאיות. "הביקוש לשירות שלנו כל כך גבוה, שרק בשנתיים האחרונות התרחבנו מקו אחד בלבד לחמישה קווים", סיפר נדב כהן, נציג יוזמת "שבוס" הפועלת בירושלים, בראש העין, בחולון, בצור הדסה וברמת השרון. "כל אדם חדש שפוגש אותנו מיד רץ לספר לחבר'ה".

לעומתם, חבר הכנסת ישראל אייכלר (יהדות התורה) מחה נגד עצם קיום הדיון: "אם מדינת ישראל לא הייתה מדינה יהודית, לא הייתה שום בעיה. אבל היהודים החליטו לפני כמאה שנה שהם רוצים מדינה יהודית, שבה הצביון היהודי של השבת יהיה מעל לכל".

חבר הכנסת חנין השיב כי "תחבורה ציבורית בשבת זו סוגיה שלא צריך לנהל כמלחמה בין חילונים לדתיים. אנחנו אפילו רוצים לצמצם את חילול השבת ההמוני שיש כיום בפקקים האינסופיים בדרך לים ולמתחמי הבילוי והקניות בפתוחים בשבת, באמצעות צמצום מספר כלי הרכב שיהיו על הכבישים". לדבריו, יש לבחון את האפשרות להעברת הסמכות בנושא לרשויות המקומיות, כפי שמתרחש כיום בסוגיית פתיחת בתי עסק בשבתות ובחגים.

בתום הדיון מסר ח"כ חנין כי "הממשלה חייבת להפנים סוגיית התחבורה הציבורית בשבת היא בראש ובראשונה עניין תחבורתי, סביבתי וחברתי. אם הקווים הציבוריים לא יתחילו לפעול גם בסופי השבוע, המשבר התחבורתי ימשיך להחמיר. כי מי שקונה רכב פרטי בגלל שבת, ישתמש בו גם באמצע השבוע, ובמקום שעוד נוסעים יעברו לשימוש בתחבורה ציבורית, הפקקים רק יגדלו. ואיזה מסר זה מעביר לציבור? מי שיש לו כסף להחזיק רכב פרטי יכול להתנייד בחופשיות בשבת ובחג, ומי שאין לו כסף שיישאר תקוע בבית".

"דרשתי בדיון גם מהרשויות המקומיות להתחיל לפעול. אם הממשלה לא מרימה את הכפפה, צריך לקדם פתרון מקומי כמו במקרה של רישיונות לבתי העסק בשבת, גם בנושא התחבורה הציבורית בשבת צריכות הרשויות המקומיות לקבוע אם להפעיל או לחדול. הן אלה שמשפיעות באופן מיידי על חיי התושבים שחיים בתחומם, הן אלה שנבחרו כדי לדאוג להם, והן אלה שגם יכולות כבר היום לספק מענה לצורך הבסיסי הזה של תחבורה ציבורית בשבתות ובחגים", הדגיש ח"כ חנין והוסיף "כך צריך לפעול. לא להסתפק בהמתנה לבחירות. לפעול בשטח ולהפעיל שטח. לשנות, ללחוץ ולהשפיע".