ח"כ חנין הטיח במפקחת על הבנקים: 'לא הוטלו הקנסות על לווים גדולים מ-2013'

המפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, הופיעה אתמול (ראשון) בפני חברי ועדת החקירה הפרלמנטרית למתן אשראי על ידי הבנקים והגופים הפיננסים ללווים גדולים – "ועדת הטייקונים". 

2018-11-26_193320

ח"כ חנין בעת הדיון, אתמול, בוועדת החקירה הפרלמנטרית למתן אשראי על ידי הבנקים והגופים הפיננסים ללווים גדולים – "ועדת הטייקונים" (צילום מסך: ערוץ הכנסת) 

 ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) חקר את המפקחת על הבנקים במסגרת ועדת החקירה הפרלמנטרית ופתח בשאלה: "פקודת הבנקאות מעניקה לפיקוח על הבנקים את היכולת להטיל סנקציות פורמאליות פרסונאליות. כמה פעמים בחרתם להשתמש בסמכות הזאת בהקשר של לווים גדולים?". בר השיבה: "הפיקוח עשה הרבה מאוד פעולות. לא דרשנו להפעיל את הסעיף הזה כיוון שהזזנו את האנשים ללא הסעיף הזה".

ח"כ חנין: "אני לא מדבר כאן על התערבות אפורמאלית בבנק להזיז נושא תפקיד. אני מדבר על שימוש פורמאלי בסנקציה מנהלית. למרות שאתם בעצמכם מודים שהיו עשרות רבות של חריגות שנעשו במערכת הבנקאית, לא הגעתם ולו פעם אחת למצב של שימוש באכיפה פרסונאלית פורמאלית."

בהקשר זה, ח"כ חנין תקף את ההחלטה של הפיקוח למנות את ציון קינן למנכ"ל בנק הפועלים למרות שורה של כשלים בהתנהלותו כראש החטיבה העסקית: "לא מנעתם את מינויו לתפקיד מנכ"ל בנק הפועלים. עד כדי כך חמורים היו הכשלים שהמשטרה קבעה כי קינן ביצע מרמה והפרת אמונים. נשים בצד את השאלה הפלילית. איך אחרי זה מאפשרים לאיש הזה להיות מנכ"ל הבנק הכי גדול במדינה?". ד"ר בר: "קיבלו החלטה לאשר את המינוי מתוך ראייה כוללת. זה היה בשיאו של המשבר הפיננסי, היה מכלול שיקולים. אם לא היו ממנים אותו יכול להיות שגם יו"ר הדירקטוריון לא היה הולך הביתה. האירוע לא היה בתנאי מעבדה".

ח"כ חנין: "הוא גם יהיה מנכ"ל בנק לא בתנאי מעבדה. זה מחזיר אותי לכךיש לכם כלים פורמאלים חזקים. כשאתם נמצאים בהליך לא פורמאלי אפשר להתמקח איתכם – ומכאן החשיבות של השימוש גם בכלים הפורמאליים. זו בדיוק הבעיהשכל הדברים האלה נעשים במחשכים. הציבור צריך לדעת אם במערכת הבנקאית שלנו יש אנשים לא ראויים שמסולקים או לא מקודמים. 15 נושאי משרה הועברו מתפקידם ו-80 לא אושרו לתפקיד עליו התמודדו. אתם מסרבים להגיד לנו באיזה בנקים. למה ההחלטות האלה נותרות במחשכים? ככל שתחשפו את המידע אמון הציבור במערכת הבנקאית ילך ויגדל."

לבסוף דרש ח"כ חנין מהמפקחת על הבנקים לבחון את הסתירות שנמצאו בין המידע שמסרו לוועדה ראשי הבנקים, לבין המידע שהוצג ע"י הפיקוח בנוגע להשפעה של "אפקט ההילה" על הבנקים, לדיווחים על חריגות ועוד. ח"כ חנין: " אני יוצא מהנחה שהרגולטורים אומרים את כל האמת. לכן מסקנתי היא שנציגי הבנקים לא אמרו לנו את כל האמת – הם ניסו לטשטש ולטייח רבות מהעובדות שעומדות במרכז החקירה שלנו. עלייך לבחון את הנושא ולהודיע לנו כיצד תפעלו מול ראשי הבנקים".

ח"כ דב חנין סיכם את הדיון כשהוא מציין את העובדות הבאות: אפס קנסות הוטלו על המערכת הבנקאית בעניין מתן אשראי ללווים גדולים; מעולם לא נעשה שימוש בסמכות הפיקוח להטלת סנקציות פרסונאליות פורמאליות; מינויו של ציון קינן למנכ"ל הבנק הגדול במדינה לא נמנע למרות דוח חמור של הפיקוח על התנהלותו; 15 נושאי משרה הועברו מתפקידם ו-80 לא אושרו לתפקיד עליו התמודדו אך הפיקוח מסרב לחשוף את פרטי המקרים.

יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני), העביר בפתח דבריו ביקורת על כך שבנק ישראל מסר לוועדת החקירה את המצגת המפרטת את עמדתו שבע דקות בלבד לפני תחילת הדיון, ואמר כי "העובדה שקיבלנו את המצגת של בנק ישראל כמה דקות לפני תחילת הדיון לא מקובלת עלי. המינימום היה שנקבל את המצגת מראש. נראה שיש שם דברים שאנו מבקשים כבר חודשים, ופתאום הם מופיעים במצגת". בתגובה הסבירה המפקחת בר כי המצגת הוכנה עד לרגע האחרון.