ח"כ חנין: החלטה חשובה של בית הדין – מכירה בעריקי צבא אריתריאה כפליטים

החלטה של בית הדין לעררים קבעה אתמול כי עריקות מצבא אריתריאה יכולה לשמש עילה למקלט. בפסק הדין שהתקבל בעקבות הליך משפטי של הקליניקה לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב קבע בית הדין לעררים כי העורר, אזרח אריתראי, שערק משירות צבאי בארצו הוכיח כי "יש חשש מבוסס היטב לרדיפה בשל דעה פוליטית המיוחסת לו עלידי שלטונות ארצו כתוצאה מעריקתו משירות צבאי".

פסק דין זה מהווה תקדים ביחס לבקשות מקלט של אלפי אריתראים שנדחו בעקבות חוות הדעת של רשות האוכלוסין וההגירה לפיה עריקה מצבא אריתריאה אינה נחשבת לעילת מקלט.

2018-02-16_171559

אחד מעשרות דוכני הסברה שהוקמו היום ברחבי הארץ נגד הגירוש. בתמונה: אחד הדוכנים שהופעלו בירושלים במדרחוב (צילום: המוקד לפליטים ולמהגרים)

לדברי ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) "החלטה דרמטית של בית הדין לעררים קובעת כי עריקות מצבא אריתריאה יכולה לשמש עילה למקלט. ההחלטה הזו שומטת את הקרקע תחת הקביעות השקריות של הממשלה כי לא מדובר בפליטים. כעת מסתבר שאלפי בקשות למקלט של אריתראים נדחו בניגוד לפרשנות המקובלת בעולם לאמנת זכויות הפליט".
עוד הדגיש ח"כ חנין כי "הדיקטטורה באריתריאה מחייבת את כלל האוכלוסייה בשירות צבאי ללא מועד שחרור, שבמסגרתו נאלצים האזרחים לבצע עבודות כפייה בתנאי עבדות. המתנגדים לשלטון ולשיטה באריתריאה נכלאים ללא משפט ועוברים עינויים קשים.
לאור הצהרותיהם של ראש הממשלה, שר הפנים דרעי ושרת המשפטים שקד כי מי שאכן פליט לא יגורש על הממשלה לאפשר כעת הגשה חוזרת של בקשות מקלט לכל אלה שבקשותיהם נשללו על בסיס זה כמו גם לכל מבקשי המקלט האחרים שלא הגישו כי ידעו שישראל לא מכירה בעובדת היותם נרדפים מסיבה זו."

עו"ד ענת בן דוד, מהקליניקה לזכויות פליטים באוניברסיטת תל אביב מסרה בתגובה: "אנחנו שמחים שבית הדין, אחרי התדיינות ארוכה בה הוצגו ראיות רבות העמיד את הדין על מכונו ומצטערים על כך שבמשך השנים בהן התיק היה תלוי ועומד נדחו אלפי בקשות דומות של מבקשי מקלט שערקו מצבא אריתריאה. אנחנו מצפים שכעת רשות האוכלוסין תדון מחדש בבקשות של אזרחי אריתריאה שנדחו על סמך פרשנותה, שנפסלה כעת על ידיד בית הדין שקבע כי איננה בסטנדרט הביןלאומי הנדרש על פי אמנת הפליטים של האו"ם".