ח"כ חנין דורש לחקור את הרג הצעיר הערבי על ידי המשטרה ביפו

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) פנה אמש (מוצ"ש) ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לחקור את הרג הצעיר הערבי על ידי המשטרה ביפו במהלך סוף השבוע. לדבריו: "על פני הדברים, הנער שנורה למוות עלידי המשטרה לא היווה איום על השוטרים והיה אפשר לעצור אותו בדרכים אחרות ולא קטלניות. לא ייתכן שכאשר מדובר בעיר או ישוב ערבי מעצרים מסתיימים בירי ובהרג. נוצרת תחושה מדאיגה שכאשר מדובר בערבים האצבע של השוטרים קלה על ההדק".

2017-07-30_202610

ההפגנות ברחוב יפת ביפו, אתמול, בשעות הצהריים (צילום: משטרת ישראל)

הצעיר בן 22 מיפו נורה בגבו. "אמנם נמלט מהשוטרים על אופנוע, אבל קשה להעלות על הדעת שהשוטרים היו יורים לעבר האופנוע, אם היה להם ברור שהאדם אחריו הם רודפים הוא יהודי. פניתי ליועץ המשפטי לממשלה בדרישה לפתוח בחקירה יסודית של האירוע. אסור להשלים עם מצב בו, כשמדובר בערבים, האצבע של השוטרים קלה יותר על ההדק", הדגיש ח"כ חנין.

עו"ד אמיר בדראן, חבר מועצת העיר תל אביב יפו ופעיל חד"ש, הוסיף כי "המשטרה מתחילה להסתכל על המיעוט הערבי כאויב, ויורים בו כדי להרוג אותו. זה מסוכן מאוד, והתחושה ברחוב לא רחוקה מהמצב הזה". לדבריו "המצב נוראי וחבל שכך, אנחנו מנסים למצוא אי של שפיות בין יהודים וערבים ביפו, ואם עכשיו הערבים על הכוונת אז אי אפשר לדבר על דוקיום. אך, אי אפשר לכוון למישהו אקדח לראש ולהגיד שהוא לא משתף פעולה עם הדוקיום. האירוע הזה ביפו לא מנותק ככל הנראה ממדיניות המשטרה בכלל, במסגד אלאקצה בירושלים, באום אלחיראן והיום ביפו. זה מדאיג כי המשטרה לא מפנימה שהיא לא הוסמכה להרוג אנשים. המנדט שלה זה לשמור על הסדר ולא להוציא להורג".

הוא הדגיש כי "היחסים בין המשטרה והתושבים ביפו יודעים הרבה עליות וירידות. לנוכח המצב בארץ וכל מה שקורה ביפו לגבי האלימות המשטרתית שאנחנו חווים בשנה האחרונה שכל הזמן עולה וגואה היום זה התפרץ ביפו ומחר זה יכול להתפרץ בכל מקום אחר. המשטרה מתחילה להסתכל על המיעוט הערבי כאויב, ויורים בו כדי להרוג אותו. זה מסוכן מאוד, והתחושה ברחוב לא רחוקה מהמצב הזה. הנפיצות קיימת כי יש אנשים שחושבים אפילו הרבה יותר גרוע ממה שאני חושב".

שוטרים ירו למוות בתושב יפו בן 22 ופצעו גבר בשנות ה-20 לחייו באורח בינוני במרדף ביפו בשבת לפנות בוקר. שעות לאחר הירי החלו עימותים בין תושבי העיר לשוטרים ברחוב יפת, אחד הרחובות הראשיים בעיר.

בשעות הלילה נערך מסע ההלוויה של הצעיר יצא מביתו ביפו ומאות שוטרים הוצבו באזור. לאחר ההלוויה התחדשות המחאות והעימותים בין חלק מהמשתתפים לבין שוטרים. צוות חדשות 2, הכתב גלעד שלמור והצלם גל זייטמן הותקפו בידי משתתפי מסע הלוויה ונפצעו באורח קל.