ח"כ חנין דורש לאפשר למשפחות פלסטיניות להשתתף בטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) פנה היום (רביעי) ליעוץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדבליט, בדרישה לחייב את שר הביטחון אביגדור ליברמן לאשר הכניסה לישראל של משפחות שכולות פלסטיניות כדי להשתתף בטקס יום הזיכרון האלטרנטיבי. בפנייה שכתב ליועמ"ש דרש ח"כ חנין: הורה לשר הביטחון לאשר את כניסתם של המוזמנים הפלסטינים לטקס הזיכרון הישראליפלסטיני". יש לציין כי זו לא השנה הראשונה בה נאסרת כניסת פלסטינים לטקס, שכן גם בשנה שעברה אסר ליברמן את הכניסה לישראל.

2018-04-11_202924

מתוך טקס יום הזיכרון האלטרנטיבי שנערך בשנה שעברה (צילום: לוחמים לשלום)

בפנייה של ח"כ חנין נכתב עוד ש"לא ייתכן כי שיקולים פוליטיים ינחו את שר הביטחון בקבלת החלטות בנושאים ביטחוניים, וכי הוא ישתמש בכוחו כדי למנוע מפעילים חברתיים וממשפחות שכולות לציין את האבל שלהם במחוייבות לפיוס ולשלום." לדברי חנין, האירוע, שמתקיים מזה כ-13 שנים, נועד "להפוך את הכאב המשותף למאמץ של בניית תקווה, לעצור את מעגל הדמים, ולהראות שאפשר לחיות כאן יחד בשלום, שני העמים, זה לצד זה".

ליברמן סירב לאשר ל–110 פלסטינים להשתתף בטקס יום הזיכרון הישראלי־פלסטיני, שייערך בערב יום הזיכרון בתלאביב. הוא אף אמר אתמול כי "זהו לא טקס זיכרון אלא מפגן של טעם רע וחוסר רגישות, שפוגע במשפחות השכולות היקרות לנו מכל".

תנועת "לוחמים לשלום" ו"פורום המשפחות השכולות" אמרו כי ביקשו היתרי כניסה ל–220 פלסטינים. כניסתם של כמחצית מהם אושרה ביטחונית, אולם ליברמן החליט שלא לתת להם היתרים. בעקבות האיסור, התקיים טקס מקביל, שני מסוגו, בבית ג'אלה, בהשתתפות כ–600 אנשים.

הסופר דויד גרוסמן יהיה אחד משני הדוברים המרכזיים בטקס. הדוברת המרכזית הנוספת תהיה ד"ר אמאל אבו סעד. גרוסמן שכל את בנו אורי במלחמת לבנון השנייה, ואבו סעד היא אלמנתו של יעקוב אבו אלקיעאן, שנורה למוות בשנה שעברה באום אל חיראן. האירוע יתקיים יומיים לפני טקס הענקת פרסי ישראל, במסגרתו יקבל גרוסמן את פרס ישראל לספרות. השנה ייערך הטקס בגן הוורדים, סמוך לפארק גני יהושע בתל אביב. בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי עיריית חולון סירבה לקיים בשטחה את הטקס בטענה כי מדובר ב"אירוע פוליטי", לדברי גורמים ב"לוחמים לשלום" וב"פורום המשפחות השכולות". בשני הארגונים סיפרו כי ניהלו משא ומתן ממושך על קיום הטקס במתחם הספורט העירוני בחולון, השייך לחברה שבבעלות העירייה. לדבריהם, לאחר חודש וחצי של דיונים מתקדמים, נאמר להם במפתיע כי לא יוכלו לקיימו במקום.