ח"כ חנין: דגל שחור מתנוסס מעל ירי באש חיה על מפגינים בעזה; הערב יפגינו במרכז ת"א

להעמיד מאות צלפים, כשמקבלים הוראה בפתיחה באשבעיני זה לרצוח", כך אמרה הבוקר (ראשון) ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) בתכנית "קלמןליברמן" בכאן רשת ב', בהתייחסה לתגובת להרג ההמוני שביצעו חיילי צה"ל ביום שישי האחרון ברצועת עזה. "מדובר היה בהפגנות של אזרחים חפים מפשע", הדגישה.

"כל מה שנאמר על ידי שרי הממשלה או ממובילי הצבא היה שההפגנה מיועדת לפרובוקציה ושהיא בתכנון חמאס, למרות שידעו שזו צעקה נגד מצור שמוביל את אנשי עזה למחסור אוכל, היעדרם של תקווה וחיים נורמליים", אמרה תומאסלימאן. "בעיני זה הכשיר את הקרקע ואת דעת הקהל בישראל לקבל כל תוצאה קטלנית", הוסיפה.

2018-04-01_184031

תומאסלימאן אמרה עוד כי "אין טענה שהמפגינים ניסו לפרוץ את הגדר. אולי היה מקרה בודד. המפגינים הגיעו למקום של כקילומטר מטר רחוק מהגדריש מעל לאלף פצועים. זו הייתה אש חיה מכוונת לעשרות אלפי אנשים שנמצאו בשטח. זה היה ירי בלי הבחנה, זה היה זריקת רימונים על נשים וילדים שהגיעו להפגין".

"איך יכול להיות שצבא חמוש של מדינה נמצא בתוך הגבולות של ישראל והוא יורה על אזרחים?" שאלה הח"כית חד"ש. "זה לא צעד לגיטימי. זכותו של העם הפלסטיני לארגן לעצמו מחאה בתוך גבולות עזה".

בהתייחסה למשטר אסד סוריה, שמפציץ בנשק כימי את אזרחיו, אמרה תומאסליאמן כי "כל מי שמפציץ אוכלוסייה אזרחית בנשק כימי או נשק אחר, הוא לא מקובל. העם הסורי יקר לכולנו ואנחנו רוצים שיפסיקו את המלחמה שם, אבל סוריה נמצאת תחת איומים של דאעש ואלקאעידה. אכפת לי ממה שקורה פה, כי העם הפלסטיני הוא העם שלי. מדיניות של המשך כיבוש, התגרות, ושליטה בעם אחר, תביא גם את אזרחי מדינת בישראל לחיות לא בשקט ולא בביטחון".

אמש הדגיש ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) כי "דגל שחור מתנוסס מעל ירי באש חיה על מפגינים בלתי חמושים כאשר הם אינם מסכנים את החיילים היורים. דרושה חקירה של כל האירועים, ושל הפקודות שניתנו". לדבריו "התמונות המגיעות מעזה ביממה האחרונה הן איומות. קורבנות בנפש ומעל אלף פצועים. כך הסתיים היום הראשון של הצעדה אל הגדר הסוגרת סביב הרצועה במצור ללא סוף. דגל שחור מתנוסס מעל ירי באש חיה על מפגינים בלתיחמושים כאשר הם אינם מסכנים את החיילים היורים. דרושה חקירה של כל האירועים, ושל הפקודות שניתנו. אבל לא די לחקור את מה שאירע, ולהזהיר מפני האסונות שעלולים להתרחש. בראש ובראשונה עלינו לתבוע שינוי כיוון: אי אפשר להמשיך להתעלם מסיר הלחץ הקרוי עזה עם עוני קיצוני, אבטלה חריפה, ומחסור במי שתייה. חייבים להבין שהתפוצצות תעלה במחיר יקר גם לפלסטינים וגם לישראלים."

ח"כ חנין הוסיף ש"כל עוד הפלסטינים ברצועה ובגדה נתונים תחת מצור וכיבוש, גם אנחנו בישראל לא נוכל להיות בני חורין. את מעגל הדמים חיוני לפרוץ. את דרך המלחמות צריך להחליף בדרך של הידברות עם ההנהגות הפלסטיניות וחתירה לשלום של עצמאות וצדק לשני העמים".

חד"ש פרסמה אתמול קריאה להשתתף בהפגנה שתתקיים היום (ראשון) בשעה 18:00, מול מטה הליכוד, מצודת זאב, ברחוב קינג ג'ורג' 38 בתלאביב. "נפגין בדרישה לעצור את ההרג בעזה ולמען עתיד אחר לשני העמים. אנחנו דורשים מממשלת ישראל להפסיק מיד את האש, להסיר את המצור מעל עזה, לשים סוף למצוקה האיומה ברצועה, ולחתור לפתרון אמתי של סיום הכיבוש ושל שלום צודק ישראליפלסטיני. רק כך אפשר להבטיח חיים בביטחון אמתי לכל יושבי הארץ הזו. מול זעקה של עם לחופש ולעצמאות, הממשלה עונה בהסתה ובשקרים, בהתרת דמם של אזרחים חפים מפשע ובחרחורי מלחמה. הצטרפו אלינו", נמסר. אל הקריאה להפגנה הצטרפו שלום עכשיו, עומדים ביחד, מרצ ועוד.

אתמול נערכו שתי מחאות בעקבות ההרג בעזה. כמאה פעילות מקואליציית נשים לשלום הפגינו בצומת יד מרדכי. המפגינות קראו בין השאר: "להסיר את המצור על עזה", "לא נסלח ולא נשלים עם רצח מפגינים", "בעזה ובשדרות ילדות רוצות לחיות". בשעות הערב עשרות הפגינו במושבה הגרמנית בחיפה במחאה על הטבח במפגיני צעדת השיבה על גבולות רצועת עזה הנצורה. בין היתר הם קוראים קריאות "הסירו ידיכם מעזה" ו"חיפה כולנו עזה".

לדברי ארגון בצלם "ירי במפגינים לא חמושים הוא בלתי חוקי וכל פקודה שמתירה ירי כזה היא פקודה בלתי חוקית בעליל. בצלם התריע אתמול שאסור להתייחס לאזורי ההפגנות כאל מרחב לחימה ואסור לירות אש חיה במפגינים. אין לחימה בין חיילים חמושים לבין מפגינים לא חמושים. הוראות הפתיחה באש הבלתי חוקיות, והציות להן, הם שהביאו להיקף הנפגעים היום ברצועת עזה".

עוד הוסיפו אנשי בצלם שישראל כבר עושה זה זמן רב שימוש באש חיה נגד מפגינים פלסטינים בתוך רצועת עזה, ותוצאותיה של מדיניות זו הן קטלניות. כך, רק במהלך דצמבר 2017שהיה החודש הקטלני ביותר בשנה האחרונה – ירו כוחות הביטחון אש חיה והרגו שמונה מפגינים פלסטינים לא חמושים. ירי זה הוא בלתי חוקי. יישום נרחב עוד יותר של מדיניות זו יביא בהכרח לנפגעים רבים. תוצאה זו צפויה וידועה, מן הסתם, למקבלי ההחלטות ולאחראים על קביעת ההוראות, והיתה חייבת להשפיע על תוכן ההוראות בפרט ועל הדיון סביב ההפגנות והוראות הפתיחה באש בכלל. יומרתה של ישראל לחלק הוראות לפלסטינים בתוך רצועת עזה מופרכת. כלל לא ברור מהיכן לוקחת לעצמה ישראל את הסמכות להורות לתושבי הרצועה היכן לשהות או להפגין – לא בנוגע להפגנות הצפויות מחר ולא בנוגע לשגרת החיים ברצועהואף לאיים בירי אש חיה על מפגינים פלסטינים שינהגו בניגוד להוראות הישראליות".

בבצלם הדגישו שאפילו גורם ישראלי רשמי אחד לא התייחס לסיבה להפגנות המציאות הקיימת בתוך רצועת עזה ולזכותו של כל אדם להשתתף בהפגנה ולהביע את מחאתו בהתאם לרצונו. האסון ההומניטארי המתמשך ברצועת עזה – "רובו ככולו מעשה ידי ישראל. ברצותה – תשתנה המציאות באופן מיידי ומצבם של תושבי הרצועה ישתפר משמעותית. ישראל בוחרת לא לשנות את מדיניותה: היא זו שהפכה את עזה לכלא גדול, וכעת, כאשר אסיריו מכריזים כי ימחו נגד מציאות זו, היא אוסרת עליהם לעשות זאת ומאיימת להרגם".

גם ארגון גישה הביע דאגה עמוקה מכך שהאובדן בנפש ברצועת עזה ליד הגדר יכול היה להימנע לו נהג הצבא על פי הוראת דיני הלחימה ולא מתוך מטרה לדכא מחאה. על פי דיני הלחימה לא ניתן לעשות שימוש בירי נגד אזרחים אלא אם הם משתתפים באופן ישיר במעשי איבה, ומדיווחים אנחנו למדים כי המשתתפים במחאה נורו ככל הנראה רק בגלל שהתקרבו לגדר למרחק קטן מ-300 מטר, גם במקרים שבהם לא היוו כל סכנה לחיילים. על פי דיווחי האו"ם, 15 בני אדם נהרגו ולמעלה מ-1,400 נפצעו, מתוכם יותר מ-700 מאש חיה.

תושבי רצועת עזה חיים כבר למעלה מעשור תחת מגבלות תנועה מחמירות ביותר, בהם סגר ימי, אווירי ויבשתי, שמטילה ישראל. מציאות בלתי נסבלת על פי כל קנה מידה, שעוד הידרדרה בעקבות שלושה סבבים מסלימים של לחימה, תשתיות קורסות וחסכים חמורים במשאבים אלמנטריים.

כמו כן, גישה הביע צער עמוק על אובדן חיי אדם ועל הפצועים הרבים, וקורא לרשויות בישראל לכבד את זכויות תושבי רצועת עזה ולהימנע מכל שימוש מופרז באש חיה". עמדה דומה הציג מרכז עדאלה: "השימוש של הצבא הישראלי בכמאה צלפים נגד המפגינים מרצועת עזה הינו בלתיחוקי. באש קטלנית כלפי אזרחים לא חמושים מהווה הפרה של עקרון ההבחנה בין אזרחים ללוחמים, כפי שהוא קבוע במשפט הבינלאומי, אשר ישראל מחויבת לו ואמורה לפעול לפיו. כך אומרים בארגון עדאלה, שהתריע בפני היועץ המשפטי לממשלה מראש כי פעולות ישראל בעזה נגד צעדת השיבה אינן חוקיות."

 במכתב ששלחו עדאלה ומרכז אלמיזאן מרצועת עזה נכתב כי השימוש בירי חי כאמצעי לפיזור הפגנות או המון, אשר בטבעו מוביל בהכרח לתוצאות קטלניות, הינו שימוש אסור לפי המשפט הבינלאומי ואף לפי המשפט הישראלי. שימוש זה הינו מנוגד לכל ההוראות המגינות על זכותם לחיים של תושבי עזה הן על פי המשפט הבינלאומי ההומניטרי והן על פי דיני זכויות האדם הבינלאומיים.

עוד נכתב בפניית הארגונים כי "איסור השימוש בצלפים כנגד אוכלוסייה אזרחית בתוך עזה למען פיזור הפגנה אינו אמור להיות שונה מאותו איסור שחל בתוך מדינת ישראל. שכן בשני המקרים מדובר באוכלוסייה אזרחית ובשני המקרים ערך הזכות לחיים הינו שווה."

בהקשר זה צוין בפניית הארגונים כי "במסקנות וועדת אור בעקבות תוצאתן הקטלנית של אירועי אוקטובר 2000, במסגרתם נהרגו 13 צעירים ערבים, הוועדה הבהירה באופן חד משמעי, כי ירי אש חיה אינו יכול לשמש אמצעי לפיזור המון וכי הרחבת שיקול הדעת המוקנה לאנשי ביטחון לעניין זה עלולה להביא לשימוש בלתי נחוץ באמצעים קטלניים."

תנועת שלום עכשיו קראה לעצור מיד את מדינות הפתיחה באש שהובילה לכל כך הרבה הרוגים ופצועים ולעשות את כל הפעולות הנדרשות כדי לבלום את גלישת אירועי האלימות גם לגדה המערבית. "על הממשלה לקבל סדרת החלטות: להסיר את המצור, לעצור את החנק המתמשך על רצועת עזה; לאפשר היתרי עבודה בישראל לאלפי עזתים כדי להקל על מצוקתם הכלכלית וכניסה לתהליך הידברות מיידי עם מנהיגי הפלסטינים כדי לעצור את ההסלמה".לדברי התנועה "החתירה לפתרון של שתי מדינות לשני עמים שכולל גם את רצועת עזה כחלק מהתהליך. התעלמות מצעדים אסטרטגיים אלו יפגעו באינטרס הישראלי, ישרתו את אויבי ישראל בעולם ואת אויבי השלום. חייבים לפעול עכשיו לפני שיהיה מאוחר מדי ונגרר לעוד סבב דמים אלים ומיותר".