ח"כ חנין בריאיון לעיתון 'הארץ': המפתח לשינוי נמצא בציבור ולא בכנסת

"הצלחתי לחוקק חוקים. הצלחתי לעצור מהלכים. אבל לא הצלחתי לשנות את הכיוון: ההתקפות על הדמוקרטיה לא הצטמצמו", אמר ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) בריאיון ל"הארץ" שפורסם בסוף השבוע. הריאיון פורסם לאחר שהודיע כי לא יתמודד בבחירות הקרובות. "סכנת המלחמה לא פחתה. בעיות חברתיות קשות לא זוכות לטיפול. אלה לא דברים שבשמים — אלא החלטות פוליטיות. הקושי הוא שאנחנו לא מצליחים לגייס את הציבור הגדול שרוצה שלום, שינוי חברתי ודמוקרטיה, ולהפעיל לחץ על הממשלה כדי שזה יקרה". לדבריו, גם אם היה נבחר לכנסת בפעם החמישית, לא היה מצליח לשנות מגמה זו.

2019-01-05_164230

ח"כ דב חנין בעת הפגנה נגד גירוש הפליטים ומבקשי מקלט בדרום תלאביב, בפברואר אשתקד (צילום: זו הדרך)

ח"כ חנין מסר שיישאר בפוליטיקה השמאלית העקבית: את מסדרונות בית המחוקקים הוא מבקש להחליף בזירות מאבקים אזרחיים, בניסיון לשנות את סדר היום בישראל. "המפתח לשינוי נמצא בציבור ולא בכנסת. האנשים האלה, שרוצים שינוי, יושבים מיואשים בבית. המאבקים שאני מלווה נגד פינוי משכונה או נגד זיהום סביבתי — אין קשר ביניהם כיום. הם לא מחבקים זה את זה ולא מייצרים תנועה גדולה שתוכל לדחוף את הפוליטיקה ממקום אחר", הדגיש. כשנשאל איך ייראה המשך דרכו ענה: "אני לא מתיימר להיות עם כל התשובות בכיס. יש לי הרבה ניסיון וידע, וגם לאנשים שאפגוש יש הרבה ניסיון וידע".

ככלל, פעילותו הפרלמנטרית של חנין בלטה לאורך השנים בקרב חברי הכנסת: הוא מכיר את תקנון הכנסת על בוריו, למד לעומק את כל הצעות החוק שנדרש להצביע בעניינן וחשף את נקודות התורפה שלהן. שליטתו ברזי התפקיד הפכה אותו לאחד המנועים המשמעותיים של האופוזיציה בעידן נתניהו — והדבר מתבטא גם בהיותו אחד משיאני החקיקה בעשור החולף, חרף היותו חבר במפלגת אופוזיציה שולית: הוא מעריך כי יותר ממאה הצעות שיזם וקידם נכנסו לספר החוקים. "לי אין שום טענות", הוא אומר. "בחלק מהכנסות העברתי יותר חוקים מהקואליציה, והייתי בראש טבלת המחוקקים — או לפחות בצמרת. אבל המספר לא חשוב, אלא התוכן".

בשבוע האחרון לכהונת הכנסת ניכסה לעצמה האופוזיציה הישג נוסף — גניזת חוקי דגל של הימין שהיו אמורים לעלות להצבעה, בהם חוק נאמנות בתרבות שהובילה מירי רגב בתמיכת כחלון, החוק להסדרה זמנית של מאחזים, החוק למינוי יועצים משפטיים במשרדי הממשלה וחוק עונש מוות למחבלים (שיזמה ישראל ביתנו). הצעות אלו עוכבו בכנסת בדרכים שונות במשך חודשים ארוכים וכשלו גם ברגע האמת. "זאת היתה כנסת עם הרבה רגעים מרים, אבל הסוף היה מתוק", קובע חנין. "ניהלנו מלחמת התשה ודחינו את ההצבעה על החוקים האלה מיום ליום ומשבוע לשבוע. ככה הצלחנו בשבוע האחרון להגיע להבנות שמפסיקים לחוקק דברים שאינם בהסכמה. המון חוקים כאלה הושלכו לפח. אני שמח על כך. אלה חוקים רעים ומסוכנים".