ח"כ חנין בעקבות פרישת ארה"ב מהסכם האקלים: הנשיא האמריקאי טראמפ מסוכן לכולנו

"נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מסוכן לעתיד של כולנו", כך מסר הבוקר (שישי) ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) בעקבות ההחלטה לפרוש מהסכם האקלים. לדברי ח"כ חנין "אם למישהו היה עוד ספק בכך הערב ניתנת ההוכחה: האיש שעומד בראש אחת האחראיות הגדולות ביותר למשבר האקלים, מודיע על נסיגה אמריקנית מהסכם פריז להתמודדות איתו. הנסיגה הזו מציבה את הממשל האמריקני בצד הלא נכון של ההתמודדות הגורלית על עתיד האנושות. הרווחים של תאגידי הפחם, הנפט והמכוניות חשובים לטראמפ יותר מעתידם של בני האדם. עכשיו צריך לעשות כל מאמץ לבודד את הממשל הזה, להכניס אותו לפינה ולהוכיח שבקהילה האנושית גובר בכל זאת הרצון לחיים."

2017-06-02_164928

איור: מגמה ירוקה

הנשיא טראמפ הודיע אמש (חמישי) על פרישה מהסכם האקלים. "במטרה להגן על האמריקנים ארצות הברית תפרוש מהסכם האקלים", הכריז והוסיף "החל מהיום נפסיק למלא אחר התנאים הלא מחייבים של ההסכם".

מטרות ההסכם הוא יישום הסכם האו"ם בנושא שינוי אקלים שהושק כבר בשנת 1992. מטרותיו הן הגבלת ההתחממות הגלובלית לפחות מ-2 מעלות צלזיוס עד שנת 2050. בתחום הפיננסי, ההסכם מעודד הזרמת כספים בתחום פליטות גזי חממה והעמידות לשינויי האקלים וצמצום פליטת גזי חממה. יצוין שסין כבר השיגה את יעדי הביניים לשנת 2020. קובה אף עבר על יעדים אלה. יצוין שעל ההסכם חתומות 176 מדינות, ביניהן גם ישראל, שחתמה עליו באפריל שנה שעברה

הבוקר, רוסיה וסין התחייבו להמשיך לתמוך בהסכם פריז למרות פרישת ארצות הברית מההסכם כך מסרו סגן ראש ממשלת רוסיה ארקדי דבורקוביץ' ודוברת משרד החוץ הסיני הואה צ'ונינג. סין, בניגוד לדבריו של טראמפ מסרה כי היא צפויה להכריז על צעדים נוספים רחבים יותר להפחתת הזיהום ופליטת הפחמן.

כאמור סין וקובה, יחד עם הודו ומדינות האיחוד האירופי מקיימות יוזמות סביבתיות מתקדמות בכדי להילחם בשינוי באקלים וטכנולוגיה מתקדמת זו תגדיל את השפעתן בגזרה הבינלאומית. נציגי סין, הכלכלה השניה בגודלה בעולם, כבר טענו הלילה כי הם עדיין מחויבים להסכם פריז.

מנכ"לית ארגון הסביבה הבינלאומי גרינפיס, ג'ניפר מורגן גינתה אמש את החלטת נשיא ארצות הברית לפרוש מהסכם האקלים. "בפרישה מהסכם פריז ארה"ב הפסידה את מקומה כמנהיגת אקלים בינלאומית", אמרה. "טראמפ מפנה את השטח למנהיגים האמתיים אשר מבינים את גודל השעה ופועלים להגן על המדינה שלהם ועל האקלים באמצעות מעבר לכלכלות המבוססות על אנרגיה נקייה. אנו חוזים במהפך בסדר העולמי כאשר אירופה, סין ואחרים מובילים אותנו קדימה." דובר האו"ם סטפן דוג'ריק הגיב אף הוא להחלטתו של טראמפ ומסר כי זוהי "אכזבה גדולה למאמצים הבינלאומיים לצמצם את פליטת גזי החממה ולקדם את הביטחון העולמי".