ח"כ חנין בעקבות אסון השפכים הרעילים בנחל אשלים: המדינה לא אוכפת את חוקיה

בשישי האחרון, בעקבות קריסת מאגר החומציים הענק של חברת "רותם אמפרט" בנגב, מקבוצת כימיקלים לישראל (כי"ל) המופרטת שבבעלות עידן עופר, דלפו ממנו כמאה אלף מ"ק של שפכים רעילים, ובהם חומצות זרחתיות וגופריות, היישר לנחל אשלים. השפכים גרמו לזיהום כבד שאת ממדיו ארגוני הסביבה עדיין אינם יודעים להעריך.

2017-07-06_205035

פקחי רשות הטבע והגנים כבר איתרו שלשום לאורך הנחל בעלי חיים מתים, שלפי החשד נפלו קורבן לזיהום הסביבתי. כמו כן, המשרד להגנת הסביבה הודיע על פתיחת חקירה פלילית נגד מנהלי המפעל וקונצרן כיל. ב"מדד ההשפעה הסביבתית" לשנת 2015, שפורסם השבוע על ידי המשרד להגנת הסביבה ומדרג את הביצועים והסיכונים של מפעלים ציבוריים בישראל, דורג מפעל "רותם אמפרט" במקום החמישי מבין המפעלים המזהמים ביותר.

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם לפני שנה חשף עד כמה פרוץ נושא החומרים המסוכנים בישראל. מאות מפעלים ללא היתר או פיקוח, מקרים רבים מדי של קרבה רבה מדי בין מפעלים המייצרים חומרים מסוכנים ובין אזורי מגורים, שינוע לקוי של חומרים מסוכנים כמו למשל דליפת הברום מקרונות רכבת סמוך לדימונה במרץ 2013 עקב תאונת דרכים, מה שהביא להטלת סגר על חלקים מהעיר ומעל לכל, אי יישום ממשלתי של ההמלצות לתקן את כל אלה וליקויים נוספים.

"הבעיה הגדולה היא שהתגובה של המדינה למה שמתרחש בנגב בתחום הסביבתי היא מאוד מתירנית, רכה", מסר ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), מראשי השדולה הסביבתית בכנסת. "כמה אנשים אתה רואה בבתי הסוהר למשל? אילו קנסות הוטלו? אלה דברים שגורמים לנזקים של מיליוני שקלים. אילו מנכ"לים נאלצו להתפטר בבושת פנים אחרי אירועים כאלה? בסוף זה כלום ושום דבר".

יצוין שחוק "המזהם משלם" של ח"כ חנין עבר בכנסת לפני כ-9 שנים אולם לדבריו, מילים לחוד ומעשים לחוד. "האסון הבא הוא רק עניין של זמן", הדגיש ח"כ חנין.  "עכשיו, אחרי האסון הנוכחי, יהיו כמה ימים שבהם העיתונאים יצלמו תמונות ויכתבו עד כמה הדבר הזה נורא, ובצדק, אבל בעוד שבוע־שבועיים כולם יתעסקו בדברים אחרים, עד האסון הבא. לכן ההתנהלות בתחום הזה היא פשוט שערורייה. הטענה המרכזית שלי היא כלפי המדינה. בשביל זה יש לנו מנגנונים. העברנו בכנסת חקיקה מאוד טובה, אבל הממשלה לא מפעילה את הסמכות שנתנו לה".

יצוין שיותר מ-4 אלף אזרחים חתמו על עצומה מקוונת תחת הכותרת "דורשים מכימיקלים לישראל לשלם על אסון נחל אשלים". בעצומה נכתב, בין היתר: "רותם אמפרט וכי"ל אחראים לשלל נזקים סביבתיים באזור ים המלח, שזה רק האחרון שבהם. הנזק לא מסתכם רק בפגיעה בסביבה, נחל אשלים נחשב למסלול אהוב במיוחד על מטיילים מקצועיים. המים זרמו בנתיב הנחל עד לשפך נחל צין, שנמצא בסמוך ליישובי דרום ים המלח. השר לאיכות הסביבה, זאב אלקין (ליכוד), מסר שישקול חקירה פלילית, אך לא התחייב לכך. אנחנו דורשים מהמשרד להגנת הסביבה לפתוח באופן מיידי בחקירה פלילית. לא יכול להיות ששוב בעלי הון ישראלים, העושים במשאבי הטבע כבשלהם במשך שנים, ירוויחו על חשבון הציבור וירעילו את הטבע ללא מתן דין וחשבון. הגיע הזמן לשים סוף למצב הזה".

לחתימה על העצומה: https://www.atzuma.co.il/iclwillpay