ח"כ חנין במלאות שנה לרפורמה בבריאות הנפש: פגיעה במערך הממשלתי ופגיעה אנושה בטיפול בילדים

בישיבה של ועדת הבריאות העבודה והרווחה של הכנסת שנערכה ביום שני האחרון תקפו חברי הכנסת בחריפות את יישומה של הרפורמה בבריאות הנפש. אל מול הצהרותיו והבטחותיו הרגילות של מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, ביקרו חברי הכנסת את ההתרשלות המוחלטת של משרד הבריאות בשנה החולפת.

2016-06-22_200737

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) התייחס בדבריו לכל ההבטחות שהובטחו אל מול כל החששות שהועלו בשנה החולפת ולפניה, והטיח במשרד הבריאות – "משרד הבריאות מזלזל בכנסת. נוהגים בחוסר כבוד ששוברים שיאים. ההבטחות כולן, גם אלו שניתנו על ידי השר לא מתקיימות. הורדתם את מלגות ההתמחות ל-28 אחוז וקופות החולים לא רוצות להכשיר. יש החלשה של הרגולציה. יש פגיעה בזכאות לטיפול. נציג המדינה אמר בפירוש בבג"ץ, אין טיפול במצבי חיים. נתוני בריאות הנפש פרוצים. יש העדפה למסלולי שר"פ (שירות רפואי פרטי). ניתנים טיפולים קצרים גם לאנשים שזה לא מתאים להם. יש פגיעה במערך בריאות הנפש הממשלתי ופגיעה אנושה בטיפול בילדים. הסיבה לקטסטרופה היא שדילגו על הכנסת במערך אנטי דמוקרטי".

יצוין ששר הבריאות יעקב ליצמן שהעביר את הרפורמה, תמך בה לאורך כל הדרך והדף כל ביקורת וחשש בלט בהיעדרו. לדברי פעילי "בנפשנו", הפועלים למען חיזוק השירות הציבורי לבריאות הנפש, "בעוד שעל הנייר משרד הבריאות שהציב את זמינות הטיפול הנפשי וקיצור תורי ההמתנה לטיפול כמטרה העליונה של הרפורמה במציאות אין לו כל כוונה לבדוק אם זהו אכן המצב. חברי הכנסת, אנשי המקצוע והמטופלים שנכחו בדיון השמיעו קול ברור ואמרו שהם אינם מתכוונים לוותר. דיון נוסף בנושא נקבע באוקטובר הקרוב, ונראה שעד אז משרד הבריאות יאלץ למצוא דרך לפקוח את עיניו ולהסתכל על המציאות, ולא על הסיסמאות היפות שהביא מהבית".

במהלך השנה האחרונה התקשורת, הכנסת וארגונים חברתיים ניסו לקבל ממשרד הבריאות תמונה בהירה וברורה של המתרחש בשטח לאחר החלת מתווה הרפורמה בבריאות הנפש ביולי אשתקד. הניסיונות "נתקלו בחומה אטומה של התעלמות, פיזור של חצאי אמיתות והתחמקויות. לפיכך, לקראת הישיבה שבחנה השבוע את הרפורמה בבריאות הנפש שנה לאחר שיצאה אל הפועל, בחרנו לערוך מחקר ובו מידע אלטרנטיבי".
בחוברת שפורסמה על ידי בנפשנו כל נושאי הליבה: זכאות, סודיות, תקינה, שר"פ, מצבו של המערך הממשלתי והכשרת דור המטפלים העתידי. החוברת מבוססת על מקורות שונים: פרסומים חלקיים של משרד הבריאות, דוחות של מכון ברוקדייל, מידע שדלף מישיבות מנהלת הרפורמה, נהלים של משרד הבריאות, סקרים של הלמ"ס ועוד. "התמונה המצטיירת הינה עגומה. גם אם מקבלים את הרציונאל הגורס כי יש להעביר את מערך בריאות הנפש לקופות החולים, בתום שנה עולה תמונה ברורה שהושקעו משאבים מרובים, והתמורה בשטח הינה מועטה. אנו מזמינים אתכם להתרשם בעצמכם".

לחוברת שפרסמו פעילי "בנפשנו" – שנה לרפורמה בבריאות הנפש:

https://drive.google.com/file/d/0B2F6Qbh98kR0eFFzWGRncVpQYkE/view?pref=2&pli=1