ח"כ חנין ביום העירוניות בכנסת: יש להפנים חשיבה אחרת לגמרי בתכנון

הכנסת ציינה אתמול (שלישי) לראשונה את יום העירוניות, שנערך ביוזמת שדולת העירוניות בשיתוף הפורום הישראלי לעירוניות. היום צוין בסימן "חברה אזרחית מובילה עירוניות בדגש על מעורבות ושיתוף הציבור בקבלת החלטות לגבי תכנון העיר". ועדות בכנסת קיימו דיונים על תכנים הקשורים להיבטים שונים של העירוניות ולמגוון האוכלוסיות וצרכיה.

2018-06-20_201800

בוועדה לקידום מעמד האישה, בראשות ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) דנו בצרכים הייחודים של נשים במרחב הציבורי בעיר תחת הכותרת "עיר טובה לנשים= עיר טובה לאנשים". ח"כ תומאסלימאן עמדה על כך שיש לשפר את החבורה הציבורית כך שתתאים יותר לנשים "יש אוכלוסיות שלמות בישראל שאין להן תחבורה ציבורית", הוסיפה.

רכזת הפרויקט לשוויון מגדרי במרכז אדוה, ולריה סייגלשיפר, מסרה שרק בשמונה רשויות מקומיות יש תקציב מגדרי, "אלו רשויות שלקחו על עצמן את התהליך הזה ומתרגמים את הצרכים של נשים למדיניות בפועל. יש גם יוזמות של הטמעת חשיבה מגדרית. חובה שתהיה מחויבות פוליטית כדי להטמיע תהליך מגדרי ברשויות העירוניות. חייבים גם שיתוף פעולה של הרשות עם היועצת לקידום מעמד האישה".

אחד מיוזמי יום העירוניות בכנסת, ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הדגיש בדיון ש"עיר טובה היא עיר שטוב לנשים להיות בה. עיר שנענות בה שאלות חשובות כמו ביטחון במרחב הציבורי, עיר שנעים ללכת בה ברגל כי יש מדרכה, עם צל , עיר שלא יורים בה ברחוב! המאבק שלנו על תחבורה ציבורית הוא ביישובים ערבים מוכרים, עם אלפי תושבים, שאף אוטובוס לא נכנס אליהם. המצב הזה אומר שנשים לא יכולות לצאת לעבוד, לצאת ללמוד בהשכלה הגבוהה, ללכת למרפאה, או לבקש טובה ממי שיש לו רכב פרטי. תחבורה ציבורית היא חסם אדיר בפני נשים ובפני החברה בכלל".

לדברי מנכ"לית איתךמעכי, ענת טהון אשכנזי "כדי לייצר ערים ברות קיימא יש חובה לשלב את הצרכים של כלל האוכלוסיות. יש לתכנן ולנהל באופן משלב ובכך לייצר שינוי משמעותי בעיר, בנוסף יש למסד בכל מישורי קבלת החלטות את הצרכים ממגוון קבוצות האוכלוסייה בעיר. בכדי לייצר תכנית פעולה עירונית הכוללת את מערך הצרכים מהאוכלוסייה, שיכלול תקצוב ראוי וצעדים מתוכננים להתאים את העיר לאזרחים המתיישבים בה. אנחנו מציעות לאמץ מודל שמבוסס על עבודה בשלוש רמות. האחת, הקמת מערך סיוע משפטי לתשובות העיר ושמסייע למיצוי זכויות לתושבות העיר ונותן חיבור בלתי אמצעי בין אגף לקידום האישה לשאר האוכלוסייה בדגש על נשים מוחלשות. השנייה, אקטיביזם, חיזוק הנשים כשותפות בקבלת החלטות ולהגיע לתפקידי מפתח בעיר. והרמה השלישית, מתן הצטרפות ליועצת להיות חלק מהלכי תכנון וניהול בתוך העיר".

בתום הדיון סיכמה יו"ר הוועדה ואמרה כי, " יש למזג את העבודה בין הארגונים השונים למוסדות הממשלה ולשתף פרויקטים לתכנון. אני מקווה שלאחר הבחירות לרשויות המקומיות נראה הצלחה וייצוג יותר רחב של נשים. אפנה שוב לשר הפנים לחתום על המלצות של הוועדה המיוחדת שדנה בנושא ייצוג וחיזוק נשים בשלטון המקומי. החוק אומר שאסור הפרדה והדרת נשים מהמרחב הציבורי, כאשר משרד ממשלתי מתכנן פרויקט אי אפשר שהוא יקבע מציאות שיש בה הדרת נשים מתוך אמירה של התחשבות בצרכים של אחרים".

עוד דנה אתמול ועדת הכלכלה ביישום החוק בעניין מוניות שירות; ועדת השקיפות עסקה בשקיפות בהליכי תכנון ובנייה; בוועדת הפנים והסביבה התנהל דיון על שכונות חדשות, והדוברים הסכימו שהן נבנות בדרך שאינה עירונית ולכן מי שיגור בהם יסבול מתנאים סביבתיים לא נוחים; הוועדה לזכויות הילד דנה בהיערכות העיר לפיתוח סביבה שבה ילדים יוכלו להיות עצמאיים ולא תלויים בהוריהם כדי להגיע ממקום למקום.

ב-14:00 התכנס דיון מיוחד של שדולת העירוניות בראשות ח"כ חנין, יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג וח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני), יחד עם נציגי פורום העירוניות. בשדולה הוצגו נתוני סקר ולפיו רוב הישראלים ציינו שתחבורה ציבורית היא הגורם העיקרי המייצג איכות חיים, אחרי חינוך ואיכות הסביבה.

ח"כ חנין אמר בדיון כי: "היכולת שלנו לתכנן ערים שטוב לחיות בהן קריטית לעתיד שלנו. חייבים להפנים חשיבה אחרת לגמרי בתכנון: לחשוב על בני האדם שחיים כאן נשים וגברים, ילדים וקשישים ועל הצרכים שלהם; ברחובות שנעים ללכת בהם, עם צל, עם תחבורה ציבורית, עם שטחים ציבוריים, עם ביטחון אישי ועם חיי קהילה, במקום לחשוב על מכוניות ואינטרסים כלכליים. כשנפנים את זה, חיינו ישתפרו". חנה מורן, מנכ"לית פורום העירוניות הדגישה כי "העירונית היא ערך לאומי המקדמת את  איכות החיים ולרוב תושבי המדינה  ערך שמשיא את מיקום האדם בעיר ומקדם ערכים חברתיים. תוך יישום עקרונות האג'נדה העירונית החדשה של האו"ם".