ח"כ חנין בוועדת הכלכלה: 'הממשלה הפקירה את האינטרס הישראלי והביטחון האנרגטי לטובת לטייקונים'

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה בצהריים (שני) לדיון מיוחד בעקבות המחאה ההמונית נגד הסכם הגז – הידוע בשם "שוד הגז". בדיון השתתפו, בין היתר, סגן ראש המועצה הלאומית לכלכלה מוריס דורפמן, הממונה על ההגבלים העסקיים שהתפטר בעקבות המתווה דוויד גילה, יו"ר דלק קידוחים ומנכ"ל אבנר גדעון תדמור ומנכ"ל דלק יוסי אבו. "המטרה היא פיתוח מאגרים מהר ככל הניתן", אמר דורפמן בפתח הדיון. "כל הדברים על כך שהגז זורם, שיש לנו זמן. זה ממש לא נכון. אנחנו צריכים לפתח מאגרים מהר ככל הניתן. לפתח את לוויתן ולהרחיב את תמר וגם לפתח מאגרים נוספים".

2015-07-06_192558

פרופ' דיוויד גילה, הממונה על ההגבלים העסקיים הפורש, ביקר את מתווה הגז המוצע שבגינו התפטר מתפקידו. "לצערי, המתווה שמתגבש לא יביא לתחרות לדעתי ולכן אני לא יכולתי לחתום עליו", אמר גילה, שיסיים את תפקידו בעוד כחודש, במהלך דיונים פומביים בוועדת הכלכלה של הכנסת. "במתווה הזה יש הרבה בעיות מבחינה תחרותית, והבעיה העיקרית היא הבעלות הצולבת של נובל ב-25% מתמר ו-40% מלווייתן. כאשר יש תחרות בין מעטים יש סיכוי לתחרות, אבל צריך לעשות מאמצים מאד גדולים".

ח"כ דב חנין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הדגיש בפתח דבריו כי חשוב להבין שמדובר בנכס של טריליון שקל. "בתחום הזה אין תחרות ולא תהיה תחרות. יש מונופול", אמר חנין שהוסיף כי יש לחקור את קבלת הזיכיונות בתחום הגז. חבר הכנסת חנין האשים את הממשלה: "הפקרתם את האינטרס הישראלי והביטחון האנרגטי כדי להיכנע לטייקונים. דרישה של הממשלה – עוד צינור ממאגר 'תמר' – ויתרתם עליה". ח"כ חנין דיבר על כך שאין שקיפות בנוגע למתווה הגז והדבר פוגע בדמוקרטיה. הוא נתן כדוגמה את יוון שהביאה החלטות כלכליות להכרעת העם ושיבח את תוצאות משאל העם שנערך אתמול.

במהלך הדיון פנתה ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) פנתה ליו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל בבקשה שנציגי חברות האנרגיה ולוביסטים הנוכחים באולם ידווחו לפרוטוקול על נוכחותם והסיבה לנוכחותם, וכן על כל המסרים והמידע שהעבירו לחברי הכנסת לפני הדיון ובמהלכו. "אם לחברות האנרגיה יש משהו להגיד לחברי הכנסת שיתכבדו לדבר למיקרופון ולפרוטוקול, ולא ישתמשו בלוביסטים ובפתקים חשאיים כמו גנבים בלילה", תקפה. "ראוי כי כל בעלי האינטרסים המפעילים לחץ על חברי הוועדה ומנסים להשפיע על החלטותיהם צריכים להיות חשופים לכל".