ח"כ חנין בהצעת אי-אמון: 'הממשלה מובילה אותנו לעימות צבאי – גם בדרום וגם בצפון'

חבר הכנסת דב חנין (חד"ש, הרשימה המשותפת) נימק אמש (שני) את הצעת אי-האמון של סיעת הרשימה המשותפת בממשלת נתניהו. בהצעה "משבר הומניטרי ברצועת עזה והסכנה למלחמה חדשה בדרום" תמכו 36 והתנגדו 55 חבר כנסת.

2018-02-13_200447

ח"כ חנין בעת הצעת אי-אימון של הרשימה המשותפת (צילום מסך: ערוץ הכנסת)

 

ח"כ חנין מיקד את דבריו במצור המתמשך שמטילה ישראל על רצועת עזה ובהסלמה המלחמתית בצפון: "בעזה יש משבר הומניטרי קשה. ואת זה לא רק אני אומר, אלא אומר זאת גם הרמטכ"ל בישיבת הממשלה. ישנו מחסור חריף בתרופות ברצועת עזה – 40% מהתרופות החיוניות לא נמצאות. אין מי שתייה נקיים, מאגרי המים מזוהמים, והזיהום מגיע גם לים בעזה וגם לים באשקלון, כולל למתקן ההתפלה שם. עזה נמצאת בסגר קשה – בשנת 2000 היו חצי מיליון יציאות במעבר ארז, אבל בשנת 2014 רק 6200 יציאות. ומגמת הסגר היא החמרה: ויש מגמה של החמרה בסגר: בוטלה המכסה לתפילת יום שישי בירושלים. מי שרוצה לצאת לחו"ל צריך לחתום על התחייבות שלא יחזור לרצועה במשך שנה. אין מענה לפניות שמגיעות למתאם פעולות הממשלה בשטחים – 16,000 בקשות של פלסטינים מונחות על שולחנו ללא מענה. זמני ההמתנה להיתרים מגיעות לעשרות ימים, גם כשמדובר בבקשות דחופות. לכל הדברים האלה מתלווה סבל מאוד גדול".

"זו בעיה גדולה עבור האנשים שחיים בעזה, אבל כפי שאומר הרמטכ"ל בעצמו – זו גם בעיה בישראל. ולכן הרמטכ"ל מזהיר ממלחמה חדשה בגלל המשבר בעזה, בדיוק כמו שבשנת 2014 הזהיר השר יעלון מפני הסלמה חדשה, ערב פרוץ המלחמה בעזה. אנחנו צפויים לעוד מלחמה אם נמשיך בכיוון הזה – עם הרוגים ופצועים וחורבן".

עוד אמר חבר הכנסת חנין: "המלחמה בעזה ארכה שבעה שבועות ויום. היו בה 2203 הרוגים פלסטינים, מחציתם אזרחים. המוני ילדים פלסטינים נהרגו במלחמה הזו, והיו בה 11,000 פצועים. בתים נחרבו ונהרסו, ובמקביל – רקטות הגיעו עד גוש דן. במלחמה הזו היו 72 הרוגים ישראלים, ביניהם 4 אזרחים ועובד זר. ומה התוצאה? שום תועלת, שום התקדמות. רק יותר כאב ויותר שנאה. ככה נראית מלחמה. מלחמה היא אסון לכולם. את זה צריך למנוע!".

ח"כ חנין הדגיש, כי "ישראל היא השולטת במעברי הגבול, והיא הקובעת מי נכנס ומי יוצא. לאורך השנים, ישראל מנהלת מדיניות של חנק כלפי רצועת עזה, בטענה – שהמציאות הפריכה אותה – כאילו המצור יוביל להפלת החמאס. בשל אחריותה של ישראל למציאות זו, עליה גם האחריות לשים לה סוף, כדי למנוע את ההידרדרות למלחמה נוספת. כעת דרושים גם מהלך גדול, וגם צעדים מידיים. נחוץ מהלך גדול: צריך לקדם שלום עם העם הפלסטיני, לסיים את מלחמת מאה השנים עם הפלסטינים. איך עושים זאת? הולכים לדרך הפוכה מהדרך של השלטון בישראל: לא סיפוח, לא נישול והרחבת התנחלויות, לא כוח ועוד כוח! הפיוס הפלסטיני הוא גם אינטרס של העם בישראל. עם ממשלת האחדות הפלסטינית צריך להידבר על שלום של צדק ועצמאות לשני העמים, על שתי מדינות עם שתי בירות בירושלים. אולם בנוסף למהלך הגדול, צריך לדבר גם על המהלכים המידיים: סיום המצור, שיקום התשתיות ההרוסות בשטחיה הכבושים, הקמת אזורי תעשייה לטובת העובדים הפלסטיניים, והסכם להשבת הנעדרים ושחרור האסירים. הממשלה עשתה הסכמים כאלה בעבר, והסכם כזה נחוץ גם עכשיו".

עוד התייחס ח"כ חנין, להסלמה בצפון הארץ: "גם בצפון מתקדרים עננים של מלחמה, וגם שם מנהלת הממשלה מדיניות עיוורת וכוחנית. בחוגי השלטון מדברים על המעורבות של איראן ורוסיה בסוריה. רבות מהמעצמות האזוריות והעולמיות מעורבות שם, למשל – טורקיה שפלשה לאחרונה לצפון-סוריה, שם היא לוחמת בצד ארגונים ג'יהאדיסטיים נגד האוטונומיה הכורדית ברוג'אבה. וכך גם המעורבות של ערב הסעודית במלחמה בסוריה, בתמיכה בארגונים ג'יהדיסטיים. כשאני קורא התבטאויות של בכירים ישראלים בעיתונות, שאומרים 'אנחנו נעצב את דמותה של סוריה" – זה מעורר אצלי חלחלה. איזו מגלומניה! זה מזכיר לי את התכניות שהיו לממשלות בישראל לארגן-מחדש את הפוליטיקה בלבנון. ואיך זה הסתיים שם? ישראל שקעה בבוץ…".

"מי שיעצב את עתידה של סוריה הוא רק העם הסורי! ואני מאחל לו שהוא יבנה סוריה עצמאית ודמוקרטית, שתרפא את הפצעים של מלחמת האזרחים האיומה ושל כל הפשעים שנעשו. ישראל מעורבת בסוריה גם היום. אנחנו שומעים בדאגה גדולה על שיתופי הפעולה בין ישראל לבין ג'בהת אל-נוסרה וארגונים מהסוג הזה. גם החתירה לעימות עם איראן היא סכנה איומה. צריך להגיד את זה בבירור כאן בכנסת: ראש הממשלה נתניהו שם לעצמו למטרה למוטט את הסכם הגרעין עם איראן, שהוא הסכם נכון, אשר מונע את האצת מרוץ החימוש באזור. בניגוד למה שחושבים אצל ראש הממשלה נתניהו וסביבתו, אנחנו אומרים את ההיפך: האינטרסים של בית המלוכה הסעודי נגד איראן – אינם האינטרסים של העם בישראל! הידרדרות למלחמה בצפון – ועוד גרוע מכך, מלחמה כוללת עם איראן – היא בניגוד לאינטרס של העם בישראל, ותהיה אסון אזורי! על ישראל לאמץ את יוזמת השלום הערבית, שאומצה פה-אחד בידי הליגה הערבית ב-22 במארס 2002, ואומצה אחר כך בוועידת מדינות האיסלאם, שנערכה באיראן".

בסיום דבריו תקף ח"כ חנין את ראש הממשלה נתניהו: "ראש ממשלה ששקוע עד הצוואר בחקירות, אין לו מנדט אמיתי לקבוע החלטות גורליות לגבי העם בישראל. כי קיים חשש אמיתי שיקבל החלטות על בסיס ההישרדות הפוליטית שלו, ולא על בסיס האינטרס הלאומי… אלה דברים שאמר בנימין נתניהו בשנת 2008, כאשר כיהן כיו"ר האופוזיציה, והם דברים מדויקים לגמרי לגבי ראש הממשלה כיום".

גם יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה (חד"ש) התייחס אמש לממשלת הימין ואמר: "ראש הממשלה נתניהו אמר היום בקולו ובצורה ברורה את מה שאנחנו יודעים כבר שנים – ממשלת ישראל מתנגדת לשלום ותומכת באפרטהייד. מסכת השקרים של ממשלת נתניהו נקרעת, כשראש הממשלה מכריז כי הוא מעוניין לספח את שטחי הגדה המערבית אך כמובן לא לאזרח את מיליוני הפלסטינים המתגוררים בהם. ממשלת ישראל היא חזית הסירוב לשלום". עודה הוסיף כי: "מדובר בקריאת השכמה לקהילה הבינלאומית ולאזרחי המדינה השואפים לחיות בשלום – אנו נמצאים ברגע האחרון לפני גניזת פתרון שתי המדינות".