ח"כ חנין בדיון על סינמטק ת"א: 'כאשר המדינה סותמת פיות זה פאשיזם'

בוועדת הכספים של הכנסת התקיים אתמול (רביעי) דיון על הפסקת או הפחתת התמיכה כספית בסינמטק תל אביב, בשל החלטת הסינמטק לקיים את "פסטיבל 48 מ"מ הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה". הדיון התקיים לאחר שיו"ר ועדת הכספים של הכנסת, ח"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) נענה לבקשתו של ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו) לדיון דחוף בנושא. לאורך כל הדיון לא נכחו בו נציגי הסינמטק למרות שהוזמנו. גם נציגי האוצר נעדרו מהדיון. ח"כ אלכס מילר (ישראל ביתנו), שיזם את הדיון, נימק את בקשתו בתיקון לחוק יסודות התקציב שהוא עצמו חוקק בקדנציה הקודמת, ולפיו שר האוצר בהסכמת השר הממונה על גוף מתוקצב, יכולים להחליט על הפסקת המימון "לגוף ששולל את קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית, מסית לגזענות או לטרור, תומך בטרור או במדינת אויב ומציין את יום הקמת המדינה כיום אבל". סלומינסקי אמר כי החוק שתוקן ע"י מילר הוא "חוק טוב, גם מדינת תל אביב איננה אקס־טריטוריה. לפי החוק המדינה לא תתמוך בגוף שנותן אפשרות להציג את אותם סרטי נכבה". יצוין שפיליבסטר של ח"כ דב חנין (חד"ש) מנע החלטה בעניין הסינמטק בדיון סוער של ועדת הכספים.

2014-11-27_201344

ח"כ חנין מחה על כך שהדיון התקיים בבהילות, "בעוד נושא פיטורי עובדי מגבות ערד, שהועבר לוועדה לפני כחודש, טרם נדון למרות שכתבתי ליו"ר חמישה מכתבים בעניין. ועדת הכספים היא לא מכשיר פוליטי בידי הבית היהודי או הימין הקיצוני. כיום היא מעבירה מסר לתושבי ערד שהם לא מעניינים אותה. החוק של מילר הוא חוק של צנזורה תרבותית. אם הציבור הערבי מרגיש נכבה — לא חוק של אלכס מילר ירפא את זה. אם מישהו חושב שירפא פצעים ע"י חוקים של הכחשה, הוא טועה. בחוק הזה יש מסר למוסדות תרבות: היזהרו, יש נושאים לא טובים בעינינו". ח"כ חנין הוסיף כי הדיון "הזה מיותר וגם מזיק. הסינמטק הוא מוסד מאוד מפואר וכאשר המדינה סותמת פיות זה פאשיזם".

אלון גרבוז, מנהל סינמטק תל אביב, אמר לוואלה בתגובה לדיון בועדת הכספים: "הוזמנתי לדיון בועדת הכספים, אבל בשבילי להגיע לירושלים זה עונש יותר גדול מאשר להפסיד את התמיכה של משרד התרבות. אין לועדת כספים סמכות לדון בנושא ביטול התמיכה. ראיתי בזה בזבוז זמן. יש חוק. קיבלנו את התמיכה על פי חוק הקולנוע. עמדנו בקריטריונים הנכונים. אם רוצים לשנות את זה צריך לעשות דיון ולמצוא שעברנו על החוק. אבל כמובן שלא עברנו על החוק. אנחנו מוסד פטריוטי למופת, פטריוטים לא פחות מחברי הכנסת שיזמו את הדיון הזה. עכשיו אביגדור ליברמן יגיד לאלכס מילר: 'יופי, ילד, תישאר ברשימה גם בבחירות הבאות'".

בעקבות החלטת סינמטק תל אביב לקיים בסוף השבוע הקרוב את "פסטיבל 48 מ"מ: הפסטיבל הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה", היועצת המשפטית של משרד התרבות פנתה למשרד האוצר בבקשה לבדוק לשלול ממנו תמיכה לפי סעיף 3 ב' לחוק יסודות התקציב. לפי משרד התרבות, קיים חשש לפיו הסינמטק פעל בניגוד לחוק והוציא הוצאות עבור פעילות שהיא במהותה "ציון יום העצמאות או יום הקמת המדינה כיום אבל".

"זו השיטה שלהם: במקום לתת פתרונות לבעיות אמיתיות להתחרות בהתלהמות נגד הדמוקרטיה והערבים. חודש ימים נמנע יו"ר ועדת הכספים ניסן סלומינסקי לקיים את הדיון עליו החליטה מליאת הכנסת בעניין מפוטרי מגבות ערד. 200 עובדים הושלכו לרחוב בינתיים. אבל לקיים דיון מתלהם בשלילת כספים מהסינמטק אפשר לעשות תוך 24 שעות", מסר בתום הישיבה ח"כ חנין.

לתכנייה של "פסטיבל 48 מ"מ הבינלאומי השני לסרטי נכבה ושיבה":

http://www.zochrot.org/sites/default/files/48_mm_heb.pdf