ח"כ דב חנין: 1100 בני אדם מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה

"1,100 בני אדם מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה", כך מסר היום (רביעי) ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) בישיבת ועדת הכלכלה של הכנסת. הוועדה אישרה היום תיקון לצו התעבורה, שהגיש משרד התחבורה ונועד לאפשר לרשויות מקומיות לבצע אכיפה לצמצום זיהום אוויר מתחבורה באמצעות קנסות.

4

אישור הצו יאפשר לעיריית חיפה, שכבר הכינה תוכנית לצמצום זיהום האוויר מתחבורה בעיר, לבצע אכיפה באמצעות קנסות. לפי התוכנית תיאסר כניסת כלי רכב מזהמים מתקן "יורו 4" ומטה, לאזורים שיסומנו בתמרורים. ההסדר יחול בשלב ראשון על כלי רכב עם מנוע דיזל במשקל של מעל 3.5 טון בעיקר אוטובוסים, מיניבוסים ומשאיות קלות וכבדות, ובשלב השני גם על רכבי דיזל במשקל מתחת ל-3.5 טון.

הצו יכנס לתוקף 30 יום לאחר פרסומו ברשומות, רכבים פרטיים שיעברו על האיסור צפויים לקנס של 500 שקל ורכבים בבעלות חברות ותאגידים צפויים לקנס של 1,000 שקל. יו"ר הוועדה, ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) אמר כי המטרה היא לאפשר במקרה הזה לחיפה, ובעתיד לכל רשות שתרצה ותגיש תוכנית, לייצר אזור נקי מזיהום אוויר.

יו"ר ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לתחבורה ציבורית, ח"כ חנין, הזכיר כי התיקון נועד ליישם חוק שהעביר כבר בשנת 2008, ורק עשר שנים לאחר מכן מגיעה התוכנית הראשונה של עיריית חיפה. "אני מגיע לדיון הזה מאוד כועס. 1,100 איש מתים מדי שנה בישראל כתוצאה מזיהום אוויר מתחבורה הרבה יותר מההרוגים בתאונות הדרכים או מהסכסוך הישראלי פלשתיני. זאת אומרת שמאז חקיקת החוק, מתו 11 אלף איש, כי איש לא השתמש בסמכויותיו. אם זו לא שערורייה אני לא יודע איך נראית שערורייה. אני בא בטענות לרשויות המקומיות, שלא עשו את העבודה שלהן, אבל האחריות הראשית היא על המדינה. החוק נתן למשרד התחבורה סמכות להכריז על דרכים כחיוניות ולהפעיל בהן תוכנית בעצמו, והמשרד אכן הכריז על רשימה ארוכה של נתיבים בגושדן כדרכים חיוניות, אבל מה הוא מציע כדי להציל 11 אלף בני אדם? להגביל תנועה בין 12:00 ל-14:00 ואפילו זה לא מיושם. זה נקרא לעבוד בכאילו ולא להתייחס ברצינות לרצון המחוקק לטפל באופן אמיתי מזיהום האוויר מתחבורה". ח"כ חנין קרא לדרוש ממשרד התחבורה תוכנית לטיפול בכל אותן דרכים עליהן הכריז כחיוניות.