ח"כ דב חנין על ההסכם לקיצור שבוע העבודה: שעה אחת זה ממש לא מספיק

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, ויו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש, חתמו השבוע על הסכם לקיצור שבוע העבודה ל-42 שעות בשבוע. זוהי הפעם הראשונה ששבוע העבודה בישראל מקוצר זה 22 שנים.

מספר שעות העבודה השבועיות הקבועות בישראל עומד כיום על 43 שעות, מספר גבוה מזה הנהוג ברוב המדינות המפותחות. על פי ההסכם שנחתם היום, היקף שבוע העבודה במשק יקוצר בשעה אחת, כך ששבוע העבודה יעמוד על 42 שעות עבודה, ללא הפחתה בשכר. היום המקוצר ייקבע על ידי המעסיקים, בהתחשב בבקשות ובצרכי העובדים. בהתאמה למהלך, ומעת כניסת השינוי לתוקף, שכר השעה יחושב על בסיס של 182 שעות לחודש עבודה, במקום 186 כפי שזה כיום.

2017-03-31_154251

יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים, שרגא ברוש ויו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן בעת חתימת על ההסכם במטה התאחדות התעשיינים (צילום: ההסתדרות)

ההסכם שנחתם כולל שינויים גם בהסדרי עבודת הלילה ובשעות הנוספות. כך למשל, תותר עבודת לילה בהיקף מצטבר של 7 ימים בתוך תקופה של שבועיים. מכסת השעות הנוספות השבועיות המותרת בשבוע עבודה רגיל תהיה 16 שעות, ואילו בשבוע שבו מבוצעת עבודת לילה, המכסה המרבית תעודכן ביחס למשמרות הבוקר.

קיצור שבוע העבודה צפוי להיכנס לתוקף כבר החל מחודש יולי השנה, אלא אם כן הצדדים יסכמו על הסדר חלופי להנהגת סופי שבוע ארוכים, כלומר הארכת מנוחת סוף השבוע כך שתכלול גם את יום ראשון, במועדים שיסוכמו מראש. ככל שיושגו הסכמות אלו עד יולי, הצדדים התחייבו לחתום על תיקון להסכם המעגן את ההסדר החלופי.

ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת), שיזם אף הוא הצעת החוק לקיצור שבוע העבודה, בירך על חתימת ההסכם, ואמר כי "זהו צעד בכיוון הנכון עבור החברה ועבור הכלכלה. הצעת החוק שלי לקיצור שבוע העבודה אושרה בקריאה טרומית בקיץ האחרון, וכל התקדמות בנושא היא חשובה ומבורכת. בניגוד למה שחושבים, הנתונים בעולם המערבי מוכיחים כי ככל ששבוע העבודה מתקצר – הפריון עולה, העובדים מאושרים יותר, ורמת השירות טובה יותר. יחד עם זאת, יש להמשיך בצעדים נוספים שעה אחת זה לא מספיק".