ח"כ דב חנין: 'ועדת השרים לחקיקה נכשלה בהגנה על החופים'

הדיון בחוק החופים שיזם חבר חברת הכנסת דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) בוועדת שרים לחקיקה נדחה. הצעת החוק הייתה אמורה לעלות לאישור ראשוני אתמול (ראשון) אך בעקבות אי הסכמות הוחלט לדחות את הדיון בחוק לסוף המושב. הצעת החוק צפויה לעלות לדיון מחודש בתחילת חודש יולי.

2018-06-04_200453

פעילי סביבתיים הפגינו אתמול (ראשון) בעת ישיבת ועדת השרים לחקיקה ודרשו לקדם את תיקון החוק של ח"כ חנין (צילום: מגמה ירוקה)

מדובר בהצעת חוק פרטית המציעה לבחון מחדש תוכניות ישנות שמתייחסות לשטחים הסמוכים לחוף הים ואושרו או הוגשו עוד לפני הקמת הוועדה לשמירה על הסביבה החופית (הוולחו"ף). כאמור, יוזם הצעת החוק הוא חבר הכנסת חנין ו44 חברי כנסת נוספים חתמו עליה. הצעת החוק נוסחה בסיוע המחלקה המשפטית של עמותת "אדם טבע ודין" וסייעו בגיבושה גם הארגונים הסביבתיים מגמה ירוקה, צלול, החברה להגנת הטבע וזזים.

במקביל לדיון לוועדת השרים בירושלים, התקיימה הפגנת תמיכה בחוק של פעילי 'מגמה ירוקה' שהגיעו למשרד ראש הממשלה בירושלים כדי לקרוא לוועדת השרים להביע תמיכה בחוק.

ח"כ חנין, יוזם החוק, אמר בתגובה לדחיית הדיון כי: "ועדת השרים לחקיקה נכשלה היום בהגנה על החופים. שוב גברה המחוייבות לאינטרסנטים ולאינטרסים צרים על המחוייבות לאינטרס של הציבור. יש לנו הערכה לעמדתו של השר להגנת הסביבה זאב אלקין שהוביל את התמיכה בחוק. המאבק הזה לא הסתיים. הנושא יחזור לוועדה ולמליאת הכנסת בתחילת החודש הבא ואז נוכל לראות מי באמת פועל בעד אזרחי ישראל ומי נלחם נגדם."

טל נדב, מובילת המאבק לשמירה על החופים בארגון "מגמה ירוקה" הוסיפה: "בחמש השנים בהן אנו נאבקים על החופים כבר ראינו הכל; נוסחים שחזרו ושונו, צוותים שהוקמו ופורקו, הצבעות שהיו בטוחות אך נפלו על חודו של קול. לכן, אנו תקווה שהחלטת ועדת השרים הבוקר אכן תספק הגנה לצמיתות לחופי ארצנו ולא תהווה דרך לעקר את החוק מתוכן, בה יתקבל נוסח שלא עולה בקנה אחד עם דרישותינו. למרות הכל, הוכחנו פעם נוספת כי לציבור יש כוח, ואנו לא נעצור לרגע להיאבק למען חופים פתוחים לכולם. נעקוב מקרוב אחר עבודת הצוות החדש והחלטותיו, ונמשיך במאבק עד שננצח".

הצעת החוק מציעה למעשה רפורמה גדולה בהליך אישור תוכניות הבנייה הסמוכות לחופי הים. נזכיר כי הוולחו"ף שהחלה לפעול בשנת 2004 בוחנת את התוכניות שעולות לאישור הוועדות השונות וקובעת פרמטרים לשמירה על הקרקע הסמוכה לחוף הים כמו גם אוסרת על בנייה בקו ה-100 מטר מקו המים. עד כה, הוועדה המיוחדת יכלה לעסוק רק בתוכנית שהגיעו למוסדות התכנון רק לאחר הקמתה אולם עד שנת 2004 קודמו תוכניות לא מעטות עם נגיעה לחופים שהוועדה לא יכלה לטפל בהם וחוק החופים לא חל עליהן.