ח"כ ג'בארין עתר לבג"ץ בדרישה לאפשר לח"כים לפגוש אסירים פלסטינים 

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) הגיש היום (רביעי) עתירה לבג"ץ יחד עם מרכז עדאלה נגד האיסור הגורף שהוטל על פגישות בין חברי כנסת לאסירים פלסטינים. בנוסף דרש ג'בארין כי שירות בתי הסוהר יאפשר לו לבקר את בכיר פתח מרואן ברגותי, בשל דחיית בקשות שהגיש בנושא עד כה.

2017-05-24_211353

גרפיטי עם דמותו של מרואן ברגותי ודגלים פלסטינים שנתלו בחומה שמסביב כלא עופר (צילום: אקטיבסטילס)

 

ברגותי מוביל את שביתת הרעב של האסירים הפלסטינים שהחלה ב-17 באפריל, במחאה נגד כליאתם של האסירים הפלסטינים בתנאים בלתי-אנושיים ומשפילים. בקשותיו של ח"כ ג'בארין לבקרו נענו בשלילה ובנימוק לאקוני לפיו שב"ס לא מאשר את הביקור.

ח"כ ג'בארין מסר כי "מתקבלים דיווחים על הפרות חמורות של זכויות האסירים ששובתים רעב, וזו זכותי ואף חובתי לבחון את הדברים במסגרת פעילותי כחבר כנסת. מניעת ביקורים של חברי כנסת אצל אסירים פלסטיניים היא פגיעה קשה בזכויות ובחסינות חברי הכנסת. מתפקידי כנבחר ציבור לבקר אתת התנהלות השב״ס ולפקח עליה ואין זה מתקבל על הדעת למנוע ממני ביקורים אצל האסירים."

עו"ד מונא חדאד טענה בעתירה כי מדובר בביקור נחוץ ביותר ומניעתו מסכלת את היכולת להבטיח פיקוח פרלמנטרי נאות על תנאי כליאתם של האסירים: "חשיבות ביקורי חברי כנסת אצל אסירים המסווגים כביטחוניים והצורך בפיקוח הפרלמנטרי מתעצמת במיוחד בתקופה זו של שביתת רעב. הדיווחים והתלונות המתקבלים על ההפרות של זכויות האסירים בעת הזו מחייבים ביצוע פיקוח פרלמנטארי. הסירוב לאפשר מפגש עם ברגותי, וזאת ללא שניתן נימוק לאיסור זה ובניגוד להוראות החוק, מהווה פגיעה קשה בחסינותו כחבר כנסת לנוע בחופשיות בתחומי המדינה. בנוסף, הסירוב הינו פגיעה בזכות לפעול בחופשיות ובעצמאות במסגרת מילוי תפקידו."

באשר להחלטת ועדת הכנסת מחודש דצמבר אשתקד, לפיה ייאסרו ביקורי חברי כנסת אצל אסירים המוגדרים כביטחוניים, נטען בעתירה כי מדובר בפגיעה שרירותית ולא חוקית של הממשלה בפעילותם של חברי הכנסת: "תכלית קיומה של החסינות הפרלמנטרית היא הבטחת חופש הביטוי והפעילות הפוליטית של חברי כנסת, תוך הגבלת כוחה של הרשות המבצעת להתערב בהתבטאויות ובפעילות הפוליטיות של חברי הכנסת במיוחד במהלך עבודתם היומיומית והשוטפת. בעניינו, החלטת ועדת הכנסת נוגדת תכלית זו ודווקא מאפשרת לשר לביטחון פנים להתערב בתפקודם של חברי הכנסת ולהחליט למי להעניק זכות הביקור אצל אסיר וממי לשלול זכות זו."