ח"כ ג'בארין על חוק נאמנות: הוא משרת את הנרטיב הגזעני של הימין ההתנחלותי והלאומני

ועדת השרים לחקיקה אישרה אתמול (ראשון) את החוק שיאפשר לשרת התרבות לשלול תקציבים ממוסדות תרבות, לצד הסמכות הקיימת של משרד האוצר. התיקון, המכונה "נאמנות בתרבות" וזכה לתמיכתו של שר האוצר משה כחלון, מאפשר למשרד התרבות להפחית תקציבים ממוסדות או לשלול אותם כליל. בהצעת החוק עצמה נכתב כי היועץ המשפטי לממשלה מוצא בה "קשיים משפטיים של ממש".

2018-10-22_195915

ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) מסר בתגובה: "השרים ממשיכים לגייס את הכל, אבל הכל, ולהקריב את שאריות הדמוקרטיה כדי להגן על הישרדות ממשלת הימין ולהשתיק כל ביקורת כלפיה. אכן, הדמוקרטיה צריכה להתגונן מממשלה שיכורת כוח שחושבת שהיא הכול יכולה". "חופש היצירה והתרבות ינצח את החושך וההשתקה" הדגישה והוסיפה "לא די בכך שמדובר בחוק לסתימת פיות של אמנים ושל יוצרים, אלא גם במשטרת מחשבות של ממש בשירות האג׳נדה הימנית קיצונית של שרת התרבות וממשלתה".

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת): "זהו ניסיון מכוער של השרה רגב להשתלט על התרבות והיצירה בארץ. חוק נאמנות בתרבות הוא המשך ישיר לחוק הלאום, ומטרתה של שרת התרבות להמשיך בצמצום המרחב הדמוקרטי ולכפות על אנשי התרבות בארץ את הנרטיב הגזעני של הימין ההתנחלותי והלאומני".

מוקדם יותר אתמול פרסמו שורה של עשרות אנשי רוח ותרבות עצומה הקוראת שלא לחוקק את החוק. בין החותמים על העצומה: דויד גרוסמן, לאורה ריבלין, טוביה ריבנר, יסמין גודר, דני קרוון ורבים נוספים. בין השאר נכתב בעצומה: "החברה הישראלית היא חברה חזקה ודמוקרטית, שחוסנה תלוי גם ביכולתה לקיים שיח מגוון, המכבד מגוון רחב של השקפות ודעות. מימון תרבות נדרש על מנת להבטיח מרחב מבוסס של מחשבה ויצירה, לטובת כלל החברה הישראלית ומגוון הזרמים והדעות בה", כתבו החותמים. "בשל כך אסור לאשר הצעה זו, אסור לאפשר שימוש של שלטון כלשהו בתקציבי ציבור כדי למנוע את הנוכחות הלגיטימית במרחב הציבורי של דעות והשקפות מגוונות, שאינן נוחות לשלטון, ואין רבותא באיזה שלטון מדובר".

מהאגודה לזכויות האזרח נמסר כי "הממשלה הפקירה את עולם התרבות הישראלי לידיה של שרה. מאז שנכנסה שרת התרבות לתפקידה במאי 2015 היא פועלת ללא לאות כדי לפגוע בחופש הביטוי האמנותי ולהרתיע מוסדות תרבות מלעסוק בסוגיות שנויות במחלוקת. הממשלה הנוכחית מפחדת מכל סוג של ביקורת על מדיניותה, בעיקר ביקורת על הכיבוש, ומנסה להשתיק כל קול שאינו מביע תמיכה בלתי מסויגת בהשקפת עולמה. ככה לא מתנהלת דמוקרטיה".