ח"כ ג'בארין על הכרזת טראמפ: הצהרה קולוניאלית שסותרת את החוק הבינלאומי; גינויים בכל העולם

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) תקף אמש (רביעי) בחריפות את הצהרתו של נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בדבר העברת שגרירות ארצו לירושלים ואמר שמדובר "בהצהרה קולוניאלית, שסותרת את המשפט הבינלאומי, ומהווה יריקה בפרצוף הקהילה הבינלאומית". ג'בארין הדגיש: "העולם מעולם לא הכיר בסיפוחה של ירושלים המזרחית לישראל, וקיימות החלטות הן של מועצת הביטחון של והן של בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג הקובעות שירושלים המזרחית היא שטח כבוש כשאר האזורים שישראל כבשה בשנת 1967". לדבריו "לפלסטינים מעולם לא היו ציפיות מארה"ב, וטראמפ היום הציב את מדינתו בראש החזית כנגד מאמצי השלום של כל העולם".

2017-12-07_202630

יצוין שהכרזת טראמפ התקבלה בגינויים בכל העולם. שגריר בוליביה באו"ם, סשה סרחיו ליורנטי סוליס, אמר אתמול כי ארצו מתכננת לבקש כינוס ציבורי של מועצת הביטחון לאחר הכרתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל, ולנוכח כוונותיו להעביר את השגרירות לעיר. לדבריו, ההכרזה תהיה "החלטה הרסנית ומסוכנת שמנוגדת לחוק הבינלאומי ולהחלטות מועצת הביטחון, ומחלישה כל מאמץ לשלום באזור".

גם סין הזהירה שהכרזת טראמפ יכולה לשמש כדלק להבערת המתיחות באזור. "כל הצדדים המעורבים צריכים לקחת חלק ביצירת השקט האזורי והרוגע המחשבתי. עליהם להיות זהירים עם המילים והמעשים שלהם ולהימנע מיצירת עימות חדש באזור", אמר דובר משרד החוץ הסיני. רוסיה הזהירה כי העברת שגרירות ארצות הברית לירושלים תחמיר את היחסים בין ישראל לפלסטינים. "ההכרה הזו צפויה להאיץ את מעבר השגרירות האמריקאית, אבל אנחנו לא נדון בהחלטות שטרם נקבעו", אמר דובר הקרמלין דימטרי פסקוב במסיבת עיתונאים.

כמו כן, האפיפיור פרנציסקוס קרא לכבד את ה"סטטוס קוו" של ירושלים על רקע הכרזת טראמפ. האפיפיור שוחח עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ואמר "אני מאמין בהכרה בזכויותיהן של כל הדתות כבסיס העיקרי לקיום דיאלוג בין הישראלים לפלסטינים".

יצוין שרק צ'כיה הכירה אתמול במערב ירושלים לפי קווי 1967 כבירתה של ישראל. ממשרד החוץ בפראג נמסר כי צ'כיה, יחד עם מדינות נוספות באיחוד האירופי. מאמינה כי ירושלים תהיה בירתן העתידית של שתי מדינות במסגרת פתרון קבוע. המשרד ישקול את העברת השגרירות הצ'כית מתל אביב לירושלים לפי תוצאות המשא ומתן בין הצדדים, נמסר עוד.