ח"כ ג'בארין לשגרירת גואטמלה: אל תעבירו את השגרירות לירושלים

חבר הכנסת יוּסף ג'בארין (חד"ש), ראש הצוות ליחסים בינלאומיים ברשימה המשותפת, פנה השבוע לשגרירת גואטמלה בישראל, שרה קסטניידה, והביע את מחאת הרשימה המשותפת על החלטת נשיא גואטמלה, ג'ימי מוראלס, להעביר את השגרירות בישראל לירושלים. ג'בארין אף קרא לנשיא מוראלס לחזור בו מהחלטתו.

2018-03-08_195611

הפגנה בעיר גואטמלה נגד הנשיא מוראלס: "מושחת גנב" (צילום: אל דיאריו)

מוראלס הודיע ביום שני האחרון כי השגרירות של מדינתו תעבור לירושלים בחודש מאי הקרוב. הוא ציין, במהלך נאומו בכנס אייפא"ק כי הדבר יתרחש יומיים לאחר מעבר השגרירות האמריקאית, ב-16 במאי. "אני רוצה להודות לנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על כך שהוביל את הדרך", אמר, "החלטתו האמיצה עודדה אותנו לעשות מה שנכון".
כזכורמחלקת המדינה האמריקאית אישרה בחודש שעבר כי "ארצות הברית עומדת לפתוח שגרירות חדשה בירושלים, בחודש מאי 2018". בהודעה הרשמית נכתב כי התאריך נבחר בשביל "לחגוג את יום הולדה ה-70 של ישראל". על פי ההודעה, השגרירות תוקם בבניין שבו שוכנת הקונסוליה בירושלים, והיא תעבור למבנה נפרד עד סוף שנת 2019. עוד נמסר כי מחלקת המדינה החלה בחיפוש מבנה קבע לשגרירות.

החלטתו של נשיא גואטמלה זכתה גם לביקורת נוקבת בארצו. בעיתונים נכתב שהנשיא, שלא זוכה לא פופולריות רבה, "מחפש בארצות הברית ובישראל את מה שהוא לא מקבל במולדתו: אהדה ציבורית". למוראלס קופת שרצים גדולה הכוללת חשדות למעשי שחיתות ושוחד יחד עם בני משפחתו ונבחרי מפלגתו. יצוין שבעת בחירתו לפני שנתיים, לאחר מערכת הבחירות בה הבטיח "לחסל את השחיתות", הוא קיבל את תמיכתם של יותר 80% מהאזרחים בסקרים השונים. התמיכה במוראלס ירדה בתחילת 2017 ל-20% וכעת רק 10% תומכים בהמשך כהותנו במשרה הרמה.