ח"כ ג'בארין: החוק מבית היוצר של ממשלת הכיבוש האוסר צילום חיילי צה"ל הזוי

הצעת החוק של ישראל ביתנו, האוסרת על צילום והפצת סרטונים המתעדים פעילות של חיילים, עברה היום (רביעי) בקריאה טרומית בכנסת – זאת חרף התנגדותו של היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט. 45 ח"כים תמכו בהצעה ו-42 התנגדו לה.

2018-06-21_211922

חייל בשירות הכיבוש נגד צלם פלסטיני (צילום: אל אתיחאד)

 

לפי הנוסח שאושר היום, ייאסרו תיעוד או הפצה ברשתות החברתיות של פעילות הדיכוי של חיילי צה"ל בשטחים הפלסטינים הכבושים ובגבול עם רצועת עזה "בכוונה לערער את רוח חיילי ישראל ותושביה". על פי ההצעה, מי שיצלם, יקליט או יפיץ את התיעוד ברשתות החברתיות לשם פגיעה ב"רוח החיילים", דינו חמש שנות מאסר, ואם התכוון לפגוע בביטחון המדינה דינו מאסר של עשר שנים.

ח"כ צחי הנגבי (ליכוד) שביקש את תמיכת הקואליציה בהצעת החוק, מתח על הנוסח הנוכחי שלה ביקורת חריפה. "ההצעה עלולה לפגוע בחופש הביטוי באופן לא מידתי. אין לישראל מה להסתיר ואיסורים רחבים, היכן שלא נדרשים מטעמי ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, עלולים לייצר מראית עין בעייתית".

יוזם ההצעה, ח"כ רוברט אילטוב (ישראל ביתנו), קרא לתמוך בנוסח המקורי. "כל האירועים שקורים מול הפלסטינים מתועדים על ידי צה"ל ומגיעים לתקשורת הבינלאומית. אף אחד לא מונע את זה", אמר אילטוב, "אנחנו רוצים למנוע סיקור מגמתי, אנטי ישראלי, נגד חיילי צה"ל. 24 שעות מתגרים בחיילי צה"ל ואת זה אף אחד לא מראה. יראו רק את התגובה של החייל שמתגרים בו".

ח"כ איימן עודה (חד"ש), יו"ר הרשימה המשותפת מסר: "לפי הצעת החוק הזו סימן שגם בקואליציה מבינים שיש בעיה עם המציאות, אבל במקום לשנות אותה הם רוצים לסגור את התריסים ולקוות שאף אחד לא ישים לב. החוק הזה הוא בראש ובראשונה ניסיון להכשיר את עוולות הכיבוש אבל לא פחות מכך הוא חלק מהניסיון לפרק את הדמוקרטיה ולפגוע בחופש העיתונות". חברו לסיעה, ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש) הוסיף כי "מדובר בהצעת חוק הזויה ודרקונית מבית היוצר של ממשלת הכיבוש וההתנחלויות".