ח"כ ג'בארין דורש לפתוח בחקירה פלילית נגד בן-ארי; אושרה המועמדות של ד"ר כסיף

בעקבות החלטת בג"ץ מאמש (ראשון) לפסול את מועמדותו של הגזען מיכאל בן ארי קרא היום ח״כ יוסף ג'בארין (חד"ש) ליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית בגין הסתה לגזענות והסתה לאלימות נגד המנהיג הכהניסטי.

לפי ג׳בארין, "חומר הראיות שהוצג על ידי היועץ המשפטי בפני ועדת הבחירות המרכזית מבסס ביצוע עבירה פלילית של הסתה לגזענות והסתה לאלימות, ולכן צריך לפתוח בחקירה פלילית נגדו, ולמצות עמו את הדין".

כאמור אמש, הרכב תשעת השופטים בראשות הנשיאה חיות קיבלו את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, ופרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן וקבעו כי יש לפסול את בןארי ולא לאפשר לו להתמודד לכנסת, בעילה של הסתה לגזענות. בחוות דעתם של היועמ"ש ופרקליט המדינה נכתב כי המקרה של בן ארי "מצדיק ומצריך את פסילת המועמד לפי חוק", והוסיף כי "מניתוח מניתוח התבטאויותיו, רובן ככולן, עולה כי הן מתייחסות לציבור הערבי בכללותו ולא רק לכאלה אשר היו מעורבים בפעילות טרור".

לצד זאת קבעו השופטים כי ד"ר עופר כסיף מחד"ש ורשימת רע"םבל"ד יוכלו להתמודד. זו הפעם הראשונה שבה פוסל העליון את התמודדותו של מועמד יחיד מאז שתוקן החוק שמאפשר זאת, ב-2002. לפני כן ניתן היה לפסול רק רשימה שלמה מהתמודדות.

ההחלטה לפסול את בן ארי התקבלה ברוב של שמונה שופטים נגד אחד (נעם סולברג). גם ההחלטה לאפשר לכסיף ולרע"םבל"ד להתמודד התקבלה ברוב של שמונה נגד אחד (דוד מינץ). בנוסף, השופטים החליטו פה אחד לאפשר לרשימת חד"שתע"ל לרוץ בבחירות. ההחלטות מנוגדות לעמדת ועדת הבחירות המרכזית, שהצביעה לאפשר לבן ארי להתמודד ופסלה את כסיף ואת רע"םבל"ד.

2019-03-18_195645

כסיף אמר בתגובה לאישור התמודדותו בבחירות כי "שמח שנעשה צדק. כפי שהיועמ"ש כבר קבע קודם לכן, אין שום הצדקה לפסילתי ומדובר היה בניסיון פוליטי מביש של הכהניסטים בחסות נתניהו. על אף הניסיון לצמצם את המרחב הדמוקרטי ולהשתיק קולות התנגדות למשטר מפלה, אני אמשיך לדבר על סיום הכיבוש ולחתור לשלום ושוויון ביחד עם שותפיי ברשימה, ואמשיך להתנגד לשיח הגזעני והמסית".

חבר הכנסת איימן עודה (חד"ש) אף הוא להחלטת בג"ץ לאשר את כסיף להתמודד בבחירות, ובמקביל לפסול את בן ארי, ואמר כי "הקול של עופר כסיף ימשיך להישמע על אפם וחמתם של הימין הקיצוני. עשה נכון בית המשפט שפסל רק את בן ארי, מה שמחזק את העובדה שוועדת הבחירות שהכשירה את הכהניסטים וניסתה לפסול את רשימות חד"שתע"ל ורע"מבל"ד היה ניסיון השתקה גזעני ובזוי של הימין".

ח"כ עאידה תומאסולימאן (חד"ש) הוסיפה ש"את הלגיטימציה שלנו אנו מקבלים מציבור בוחרינו ומצדקת דרכנו שהפכה להיות רצופה בגזענים ובפשיסטים ובכ"ז הקול האמיץ והצלול בסוף ניצח וינצח. בג"ץ אכן הפך את ההחלטה הפוליטית של ועדת הבחירות. יחד עם זאת המאבק האמיתי שעדיין תלוי ועומד הוא מה גורלם של אוסף חוקים גזעניים ואנטי דמוקרטים מהם ועדת הבחירות שואבת את כוחה כביכול. אנחנו ערוכים לנצח גם את המאבק הזה מאבק למען חיים, שוויון, שלום, כבוד וצדק".