ח"כ ג'בארין דורש כינוס ועדת העבודה: לא ניתן לנהגים לצאת לחופשה בחג הקורבן – והתפטרו

עשרות נהגים ערבים בחברת התחבורה הציבורית "קווים" הגישו אתמול (ראשון) מכתב התפטרות המוני לאחר שהנהלת החברה מנעה מהם יציאה לחופשה במהלך חג הקורבן. 41 הנהגים שחתמו על המכתב, מסרו כי ההנהלה שינתה מדיניות ארוכת שנים של מתן חופשה לנהגים מוסלמים בחג ואיימה לנקוט צעדים משמעתיים כלפי כל נהג שייצא לחופשה ללא אישור.

2018-09-03_201526

לפני כשבועיים וחצי נהגים מוסלמים רבים במחוז הדרום של החברה הגישו בקשות למנהל העבודה שלהם לצאת לחופשה לרגל החג, כנהוג מדי שנה. אלא שהפעם המנהל סירב לאשר את הבקשות וחייב את הנהגים להתייצב בעבודה במהלך החג. לדברי הנהגים, ההנהלה איימה בשורת צעדים נגד נהגים, ובהם: שלילת החזרי דלק לנהגים שמסיעים נהגים אחרים למקום העבודה, ביטול תנאי השכר החדשים שהובטחו והפסקת ההתחשבות בבקשות הנהגים בעת חלוקת קווי הנסיעה.

בהודעה שנשלחה לנהגים מטעם החברה ביום הראשון לחג נכתב כי מי שלא מתייצב לעבודה בשאר הימים לא יקבל החזרים על הסעת נהגים. "שלום רב, ניסו להשיג אותך מהמשרד על מנת לשבץ אותך מחר לעבודה אך ללא מענה", נאמר במסרון שנשלחה לנהגים. "מנהל האשכול החליט שמסיע שלא אושר לו חופש למחר בכתב ולא יגיע לעבודה, לא יהיה יותר מסיע. לידיעתך. מורן מזכירת הסניף". על אף האיומים, כל הנהגים המוסלמים במחוז הדרום של החברה יצאו לחופשה.

במכתב ששלחו הנהגים להנהלת החברה לאחר חג הקורבן, נכתב: "אין מקום לשלוח איומים לעובדים. אסור לך לסרב לאשר חופשות ולאכוף על הנהגים לעבוד בימי החג כיוון שזה חג ידוע מראש. כלל העובדים זכאים להיעדר מעבודתם בהתאם לחגים הנהוגים בדתם. על פי חוקי העבודה בישראל, עובדים החוגגים את חג הקורבן זכאים להיעדר ממקום עבודתם בימי החג בלא שייפגע שכרם".

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שקיבל פנייה מהעובדים אמר: "עובדים ערבים זכאים לפי חוק לימי מנוחה בימי החג שלהם. אין הדעת סובלת שמעסיק יחייב עובדיו לעבוד ביום חגם, ואף לאיים עליהם אם לא יתייצבו לעבודה. הדבר מהווה הפלייה פסולה ופגיעה בחופש הדת והמצפון של העובדים. מישהו כאן מרגיש עליונות וכוח אחרי חקיקת חוק הלאום". הוא הוסיף: "אפנה ליו"ר ועדת העבודה בכנסת, ח"כ אלי אללוף כדי לקיים דיון דחוף בנושא ולהגן על זכויות העובדים. חברת קווים צריכה להתנצל בפני העובדים ולפצות אותם על הפגיעה הקשה בהם".