ח"כ ג'בארין בשאילתא לשר לביטחון פנים: מדוע המשטרה הפעילה סוכן סמוי בחד"ש? מי נתן את ההוראה?

בסוף השבוע פורסם בעיתון "גלובוס" וביום ראשון באתר מק"י, שהמשטרה הפעילה בשנתיים האחרונות סוכן סמוי בחד"ש ובתנועות חברתיות. ויטלי בזרודניך פעל כסוכן משטרתי והופעל עלידי קצין מודיעין בשם ישראל הורן, של מרחב ירקון במשטרת מחוז תלאביב, לצורך איסוף מידע על חד"ש וארגונים נוספים.

ח"כ ג'בארין ביקש לקבל מהשר ארדן תשובות מוסמכות למספר שאלות: "האם השר אישר את הפעלת הסוכן?", "האם קיים בסיס חוקי להפעלת הסוכן?", "מי הגורם המוסמך לקבל החלטה על הפעלת הסוכן?", "האם מופעלים כעת סוכנים נוספים בחד"ש ובתנועות החברתיות?", ו"מדוע המשטרה מפעילה סוכנים סמויים במפלגה הפועלת כחוק והמיוצגת בכנסת?".

בזרודניך, בן 25, סיפר כי גויס עלידי קצין המשטרה לפעילות של איסוף מידע על פעילויות של ארגוני אזרחיים וחברתיים. לדבריו, בעקבות רצונו להוכיח כי אנשי "שוברים שתיקה" משקרים, הפנתה אותו דמות ידועה בחוגי הימין למשטרה, והוא גויס כסוכן, בתמורה כספית של כ-800 שקל לחודש.

הצעיר הופעל באירועים של חד"ש, הסתדרות האחיות, המפגינים נגד אכילת בשר, "באים לבנקאים" של עו"ד ברק כהן, מבקשי מקלט מאריתריאה וסודאן ושל פעילים למען זכויות אדם. המשימה העיקרית שלו, כך סיפר בזרודניך, הייתה להשיג מידע על "חתרנות נגד המדינה" בארגונים, האם יש אינדיקציות לתנועות כספיות בארגון, חשדות לאירועים פליליים או לשימוש בסמים וכן מידע על ההיררכיה בארגונים ועל התוכניות של הארגונים לקראת אירועים שונים.

לדברי בזרודניך, המפעיל הורן גרם לו להאמין שקיימת חתרנות בארגונים הללו. אבל, לדבריו, ככל שהתקרב למנהיגי הארגונים ופגש אותם פנים אל פנים, הוא הבין שמדובר באנשים הפועלים מתוך אידיאולוגיה, ואין בפעילותם שום חתרנות. "בזמן האחרון שאלתי את עצמי מה אני עושה בכלל מול האנשים האלה", אמר בזרודניך, "והחלטתי לנתק מגע מהמשטרה".

2018-02-27_202945

הפגנה של חד"ש נגד הכיבוש שנערכה בחיפה ביוני 2017 (צילום: אל אתיחאד)

בעקבות פרסום הידיעה, אתמול (שני) הגיש ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) שאילתא בנושא לשר לביטחון פנים, גלעד ארדן. ח"כ ג'בארין מסר הבוקר "התרעתי שמדובר ברדיפה פוליטית פסולה ולא חוקית. המשטרה צריכה להפסיק לאלתר את מסע הנקמנות הזה נגד חד"ש ונגד שאר הארגונים החברתיים".

לדבריו "חד"ש היא הבית והתקווה האמתית לכולם, יהודים וערבים. אמצעים משטרתיים פסולים אלה לא ירתיעו אותנו, והם מזכירים משטרים אפלים. נמשיך להיאבק למען שלום, שוויון, וצדק חברתי לכולם".