ח"כ ג'בארין בפנייה לשגריר ברזיל: העברת השגרירות לי-ם מרחיקה את השלום

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת) פנה אתמול (חמישי) לשגריר ברזיל פאולו סזאר דה וסקונסלוס בדרישה שמדינתו תימנע מהעברת השגרירות לירושלים. לדברי ח"כ ג'בארין "העברת השגרירות היא מסמר נוסף בארון הקבורה שבונים נתניהו ובנט לפתרון שתי המדינות. מהלך מכוון של ממשלת הימין הקיצוני להעניק לגיטימציה לכיבוש בניגוד למשפט הבינלאומי, וכדי להרחיק עוד יותר את השלום הישראליפלסטיני".

בנו של נשיא ברזיל הימני קיצוני ז'איר בולסונרו, חבר הסנאט אדוארדו בולסונרו, שביקר השבוע בארץ מסר שבקרוב ארצו תעביר את השגרירות מתלאביב לירושלים. בולסונרו חנך בתחילת השבוע במערב ירושלים משרד רשמי של לשכת הסחר של ברזיל. המשרד יפעל בפארק תעשיות ההייטק בהר חוצבים אך לא ייחשב נציגות דיפלומטית. זאת אף על פי שהסוכנות לקידום הסחר וההשקעות בברזיל היא גוף הפועל בחסות משרד החוץ במדינה.

בנימין נתניהו בעת ביקורו בברזיל בינואר השנה. לצידו הנשיא ז'איר בולסונרו (צילום: לע"מ)

פתיחת המשרד היא צעד ראשון וחשוב מצידה של המדינה הדרום אמריקאית, אשר יחסיה עם ישראל התהדקו מאז עלה לשלטון הנשיא בולסונרו. נשיא ברזיל הבטיח במהלך מערכת הבחירות להעביר את שגרירות ארצו לירושלים, אך טרם מימש את כוונותיו. גם לפני מספר שבועות, בעת השקת מפלגתו הימנית הקיצונית החדשה: "הברית למען ברזיל", הבטיח הנשיא כי בקרוב תעבור השגרירות מתלאביב לירושלים והוסיף לעניין את אלוהים . "נגיע ליעד. זהו צעד סמלי, אך יש לו חשיבות גדולה עבור כל אלה המאמינים באל" הצהיר. יצוין שהמפלגה החדשה היא הרביעית שבולסונרו מייסד.

לאירוע פתיחת המשרד הברזילאי השבוע הגיע ראש הממשלה. ומי לא הגיע? שגריר ברזיל בישראל דה וסקונסלוס. השגריר, איש משרד החוץ בארצו, הגיע לארץ לפני כשנתיים ואמור לסיים את תפקידו בעוד כשנתיים. אך בצעדו ניכר שאין הוא מקבל את מדיניות ארצו כלפי ישראל כפי שמכתיב אותה הנשיא בולסונרו.

על פי עיתוני סאו פאולו, בולסונרו יחליף בקרוב את שגריר ארצו באיש צבא, הגנרל בדימוס פאולו דה נאפוליס, לשעבר הנספח הצבאי בשגרירות בתלאביב. דה נאפוליס פשט את מדיו במארס 2017. כעבור חודש הוא כבר מונה לנציגה של התעשייה האווירית הישראלית בברזיל. לתעשייה האווירית ולאלביט עסקים פורחים בברזיל, ושתי החברות אף הקימו בה מפעלים ביטחוניים בבעלותן.

יצוין שגם ח"כ עאידה תומאסלימאן (חד"ש הרשימה המשותפת) גינתה השבוע את כוונת בולסונרו להעביר את שגרירות ברזיל לירושלים, וטענה כי זהו מהלך הרסני לשלום. לדבריה, "העברת השגרירות תהיה מהלך הרסני לשלום. אך שום מהלך כזה לא ישנה את העובדה שהכיבוש הוא פשע, ושהבירה הלגיטימית של המדינה הפלסטינית שתקום היא ירושלים המזרחית". עוד הוסיפה כי "נשיא ברזיל ז'איר בולסונרו, בדומה לראש הממשלה בנימין נתניהו ולנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, הוא מנהיג ימני קיצוני שמתייחס למדינתו כאל עסק משפחתי".

עוד על קשרי ישראלברזיל בגיליון השבוע של "זו הדרך" (עמ' 5):

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2019/12/G49_2019.pdf