ח"כ ג'בארין בדיון בכנסת על הטלת עונש מוות: דבר פסול לפי כל קריטריון דמוקרטי

חילופי דברים סוערים נרשמו במהלך דיון הצעת חוק להטלת עונש מוות של הבית היהודי. יצוין כי עונש המוות המעוגן בתחיקת הביטחון החלה בשטחים הפלסטינים הכבושים אינו מוגבל רק לרצח בנסיבות של טרור, אלא חל כעקרון ביחס לכל רצח.

2018-11-16_173019

ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש הרשימה המשותפת)

אחד מיוזמי החוק, ח"כ עודד פורר אמר בישיבה "אנחנו דמוקרטיה מתגוננת ואנחנו מבקשים את עונש המוות לא כנקמה אלא כהרתעה. עונש המוות נקבע כאזהרה לרצח עולי הגרדום והעובדה היא שמאז לא תלו הבריטים אף לוחם בארץ ישראל". ח"כ בני בגין (ליכוד) המתנגד לחוק אמר "במאי 2016 השתנתה הקואליציה והצטרפה ישראל ביתנו וההסכמה להוסיף סעיף כזה בהסכם הקואליציוני הייתה בלתי אחראית לחלוטין. 30 שנה מאז הגעתי לכנסת אני מתנגד לחוק הזה ואני לא משנה את דעתי. זו הצעה מזיקה ואווילית ואצביע נגדה".

ח"כ מיכל רוזין (מרצ) הספיקה להגיד, בטרם הוצאה על ידי היו"ר במהלך הדיון: "הבושה והחרפה היא שממשלה משותקת מדינית וביטחונית ומשחקת בכנסת כל שבוע עם הצעת חוק יותר קיצוניות ו'מתחזקת' מול הטרור. ההשחתה המאסיבית שקורית פה בעיקר פה בוועדה הזו, של ספר החוקים הישראלי, מדרדרת את ישראל להיות עוד פחות ערכית ומוסרית. עונש מוות צריך להימחק מספר החוקים הישראלי. אנחנו רוצים להיות אור לגויים. עונש מוות זה פחדנות". על כך הגיבה ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו): "אני לא מוסרית, קדושה או אור לגויים כמוכם. עודף מוסריות זה מה שיהרוג את הציוויליזציה".

לדברי ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) "אין כאן שום דבר חוץ מנקמנות ואין אפשרות לנתק בין הדיון להתקרבותה של מערכת הבחירות. כל מה שנשאר לישראל ביתנו הוא ניסיון לעשות הון פוליטי על רגשות שנאה ונקמנות. עונש מוות הוא דבר פסול לפי כל קריטריון דמוקרטי. המגמה בעולם היא לבטל את עונש המוות. למה במקרה רצח כמו של תאיר ראדה לא ייקבע עונש מוות? השיקולים הם אותם שיקולים ולכן לא נותר לקבוע שמדובר רק בנקמנות, של כובש נגד נכבש. 3 עשורים שממשלות ישראל לא מצליחות לקיים מציאות של כיבוש ומחפשת עוד דרכים של כוח ודיכוי. זה מנגנון לא ברור – שר הביטחון יורה לכוחות הצבא? אני לא מכיר חקיקה כזו". ח"כ פורר התפרץ לדבריו ואמר "אני מוכן לממן לחה"כ ג'בארין כרטיס טיסה חזרה למקום ממנו בא". יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג, הגיבה לדברי פורר וכינה אותו "בריון מתלהם וקשקשן ריק מתוכן".

 בוועדה הופיע סגן ראש השב"כ לשעבר, יצחק אילן, שאמר "שירתתי בשב"כ 31 שנים, רוב התפקידים בסיכול טרור, חוקר באינתיפאדה הראשונה, מפקד שב"כ בשומרון באינתיפאדה השנייה ראש אגף חקירות, ראש עוד שני אגפים וסגן ראש השב"כ ואותי לא ילמדו מה זה סיכול טרור. החוק הזה יביא לאסון ללחימה בטרור. זה עלול להיות מנוצל לצרכי פיגועי מיקוח בתקופה שבין גזירת הדין לביצועו. זה יביא לפיגועי נקמה קשים מאוד והכי חשובקושי בביצוע מעצרים של מחבלים שצפויים לגזר דין מוות. בוועדה סגורה אתן לכם דוגמאות – לקושי במעצרים של אנשים שחושבים שאלוהים שומר עליהם ואינם פגיעים, זה היה הכי קשה כך נהרגו לוחמים שלנו ואנשי ימ"מ, ע"י מחבלים שהסירו כל עול. בנוסף, אנשים שצפויים לעונש מוות אין להם שום סיבה מלחדול ממעשי טרור". ראש מחלקה בשב"כ, ששמו לא נמסר, הוסיף בדיון "ראש השב"כ כבר אמר שהשב"כ מתנגד להטלת עונש מוות למחבלים. הנימוק הראשון נוגע להרתעה. מדובר על מאגר של מחבלים הפועלים ממניעים אסלאמיים או רגשיים והנחת היסוד שלהם היא שהם לא יחזרו חיים כך שאין כאן אלמנט של הרתעה. סוגיה נוספת קשורה לעידוד ולמוטיבציה שעונש מוות יחולל באוכלוסייה המועדת לפיגועים ואנחנו סבורים שזה יעודד פיגועי חטיפה ומיקוח ופיגועי נקם, תסיסה והפרות סדר וכמובן האדרת השהיד".