ח"כ ג'בארין: אחוז הנכשלים בבחינות ההסמכה לעורכי דין אינו סביר

על פי יוזמת ח"כ יוסף ג'בארין (חד"ש – הרשימה המשותפת) ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת דנה ביום שלישי האחרון בטענות הקשות הנוגעות למבחני ההסמכה לעורכי דין. לראשונה, קיימה השנה לשכת עורכי הדין בחינה במתכונת חדשה שכללה גם שאלות על סוגיות משפטיות מהותיות ולא רק על סדרי דין. רק 34 אחוזים מהנבחנים עברו את הבחינה.

כל חברי הכנסת שנכחו בדיון מתחו ביקורת קשה על הבחינה. ח"כ ג'בארין אמר בדיון: "כעו"ד לשעבר ומרצה למשפטים עד כהונתי בכנסת, זה לא רק שיעור הנכשלים הגבוה ביותר אלא סגנון השאלות, סף ההצלחה של 65 ששונה מתחומים אחרים, מסמכים שהצביעו על תיקוני ציונים, חוות דעת שהוגשו עלידי מומחים שהצביעו שהבחינה לא הייתה סבירה באיזון בין רמת הקושי לבין הזמן שניתן לנבחנים ועוד. לכל זה מצטרפים הקולות של לשכת עורכי הדין במגמה לצמצם את מספר העוברים. זה לא יעד לגיטימי. יש לבחון פקטור ולשקול להנמיך את הרף ל-60 ובכלל להקשיב למצוקת הנבחנים. אני מקווה שאחדות חברי הכנסת מכל סיעות הבית תביא לשינוי".

2018-01-18_181047

בחינת ההסמכה ללשכת עורכי הדין (צילום: לשכת עורכי הדין)

ג'בארין מסר בתום הישיבה ש"המתמחים הנפגעים איחדו באופן חריג את כל הקשת הפוליטית בכנסת. מאבקם בשבועות האחרונים הוא שיעור לדוגמא באזרחות. מקווה שמאבקם יכתר בהצלחה. בסוף הדיון סוכם לקיים ישיבה בין נציגי הנבחנים ונציגי לשכת עורכי הדין ונציגי ועדת המבחנים, יחד עם ועדת החוקה כדי לנסות להגיע לפתרונות לקשיים שהועלו על ידי הנבחנים".

יצוין שח"כ ג'בארין פועל גם להרחבת המערכת לאבחון לקויות למידה והפרעת קשב וריכוז בקרב סטודנטים (מת״ל) הקיימת מאז 2007. יותר מ– 32,500 סטודנטים אובחנו עלידי מערכת זו (מת״לעברית) וכולם דוברי עברית. ומה עם בעלי לקויות למידה הדוברים ערבית? על כך מסר ח"כ ג'בארין: "שאלתי במליאת הכנסת את שר החינוך נפתלי בנט מדוע עד היום אין מערכת דומה לסטודנטים הערבים, ומתי תופעל מת״לערבית? הייתי בקשר גם עם המועצה להשכלה גבוהה והמרכז הארצי לבחינות והערכה. הובטח לי כי לאחר תקופה ניסיונית, מת״ל בערבית תהיה מוכנה ליישום ביולי השנה. אמשיך ללוות את הנושא כדי להבטיח שההפליה הנמשכת נגד הסטודנטים הערבים בנושא תגיע לקיצה".