ח"כ איימן עודה על הטבח בפיטסבורג: נולד מתוך שנאת זרים וגזענות

אלפים השתתפו בעצרות זיכרון מאולתרות שנערכו אמש (שבת) ברחבי העיר פיטסבורג שבארה"ב לזכרם של 11 הנרצחים בבית הכנסת "עץ החיים" בעיר. אלפי בני אדם הגיעו לקחת חלק בעצרת המרכזית בסקווירל היל שהחלה בכנסייה מקומית וגלשה לרחובות הסמוכים. עצרות מאולתרות התקיימו גם בפילדלפיה ומחוץ לבית הלבן בוושינגטון, שם התאספו אזרחים רבים כדי לגנות גזענות ופשעי שנאה.

בעיר פיטסבורג תלו רבים את האשם באווירה הפוליטית השוררת במדינה מאז תחילת כהונתו של הנשיא הימני דונלד טראמפ. "כשאתה פולט נאומי שנאה, אנשים מגיבים לזה. זה פשוט מאוד. וזו התוצאה. אנשים רבים מתים סתם מחוסר היגיון", אמר סטיבן כהן, נשיא קהילת "אור חדש", שפועלת בבית הכנסת עץ החיים.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש) מסר אמש כי "הטבח הנורא בפיטסבורג נולד מתוך שנאת זרים וגזענות. לאף אחד לא מגיע להיפגע בגלל מוצאו. מחזק את הקהילה היהודית בפיטסבורג". גם ח"כ דב חנין (חד"ש הרשימה המשותפת) הוקיע אמש את הטבח בבית הכנסת ואמר "אני מוקיע את הפיגוע הרצחני בארה"ב. אני חושש שהוא ביטוי לצמיחתה של אנטישמיות מסוכנת בחברה האמריקאית, חלק מגל גזעני ואלים המטופח בתקופת נשיאותו של טראמפ. שלטון הזורע הסתה – קוצר אלימות".

2018-10-28_194213

צילום מסך של דיווח ראשוני על הטבח בתחנת טלוויזיה מקומית

ראש העיר פיטסבורג ביל פדוטו אמר הלילה ל"הארץ" כי התקרית בבית הכנסת "עץ החיים", שבה ירה איש ימין קיצוני למוות ב-11 בני אדם, לא קשורה להיעדר אבטחה אלא לגישה הנוחה של אזרחי ארה"ב לנשק. זאת, בניגוד לדברי הנשיא טראמפ, שאמר שעות ספורות לאחר הירי כי אם היתה במקום אבטחה, היורה היה נעצר בשלב מוקדם יותר ואולי לא היו הרוגים

לדברי פדוטו, שעומד בראשות העיר מאז 2014, "הרעיון שאנחנו כמדינה נגיע למצב שבו כל בית כנסת, כנסייה או מסגד צריכים אבטחה חמושה, הוא שגוי לגמרי. אני לא רוצה לחיות במדינה או בעיר שבה כל בית כנסת צריך מאבטח. אנחנו צריכים להתמקד בלפתור את הבעיות שהובילו אותנו למצב הזה". פדוטו, חבר המפלגה הדמוקרטית, אמר בשיחה עם "הארץ" כי "יש שתי שאלות שאנחנו צריכים לשאול כרגע: איך בן אדם מגיע למסקנה הוא צריך לרצוח את השכנים שלו, ולמה לבן אדם כזה יש גישה כל כך נוחה לרובים שהופכת את זה לכל כך קל לרצוח. אלה השאלות שאנחנו צריכים לשאול, ולא מדוע לא היו מאבטחים חמושים בבית כנסת שאנשים באים להתפלל בו".