ח"כ איימן עודה דורש להעמיד לדין את השוטרים שירו למוות תושב הכפר אום אל חיראן

המחלקה לחקירות שוטרים (מח"ש) ממליצה לסגור את החקירה נגד השוטרים שירו למוות בתושב אום אל חיראן יעקוב אבו אלקיעאן. מח"ש העבירה את התיק לפרקליט המדינה שי ניצן לפני כשבועיים, עם ההמלצה שלא להעמיד לדין אף אחד מהשוטרים. על פי מח"ש, אף אחד מהשוטרים לא עבר עבירה פלילית בירי באבו אלקיעאן.

ממצאי הבדיקה יונחו על שולחנו של פרקליט המדינה שי ניצן, שיצטרך להחליט האם לפתוח בחקירה פלילית נגד השוטרים שנטלו חלק בתקרית הירי במהלך פינוי היישוב בחודש ינואר האחרון. נכון לעכשיו מוגדר ההליך כבדיקה, שנמשכה קרוב לשנה.

2017-12-30_165447

יעקוב אבו אלקיעאן (צילום: אל אתיחאד)

עיקרה של הבדיקה נוגע לתקרית הירי שהובילה למותו של אבו אלקיעאן ובעקבות הירי הרכב שבו נהג דרס את רס"ב ארז לוי. ארבעה שוטרים היו מעורבים בירי שתועד בסרטון. הדריסה עצמה קרתה לאחר שאבו אלקיעאן נורה ונפצע קשות מירי השוטרים לעברו. השאלות שנבחנו במסגרת בדיקת אירוע הירי נוגעות להצדקה לפתיחה באש לעבר הרכב, להבנת כוונתו של אבו אלקיעאן, ולנסיבות הכוללות של האירוע שהסתיים במותם של שני בני אדם.

בתגובה להמלצת מח"ש לסגור את התיק נגד השוטרים שהרגו את אבו אלקיעאן אמר יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), שאף הוא נפל קרבן לדיכוי המשטרתי: "אנחנו לא מופתעים כלל מהחלטת מח"ש ולא היו לנו שום ציפיות לחקירה הוגנת שתעניק קצת צדק ליעקוב ולבני משפחתו. השוטרים לא רק ירו ביעקוב, אדם חף מפשע, אלא גם מנעו ממנו קבלת טיפול רפואי והשאירו אותו מתבוסס בדמו עד שמת. האם גם על כך איש אינו צריך לתת את הדין?". עוד אמר עודה: "האחראים האמיתיים לאסון הנורא שהתרחש באום אל חיראן באותו הלילה הם המפכ״ל אלשיך והשר לביטחון פנים ארדן ששלחו את השוטרים למשימה הזאת בחושך מוחלט, חמושים מכף רגל ועד ראש, ולא חיכו רגע לפני שיצאו לתקשורת להשחיר את שמו של יעקוב ולהסית נגד כלל תושבי הכפר. לא נשקוט עד שהאמת תצא לאור".

במח"ש התקבלה גם תלונה ייחודית, שהוגשה על ידי הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל, הנוגעת למלאכתו של מערך הדוברות של המשטרה במהלך האירוע ולאחריו. הטענות כללו התייחסות לפרסומים של המשטרה בנוגע לאפיונו של אבו אלקיעאן כ"מחבל המזוהה עם ארגון המדינה האסלאמית (דאעש)" ולדיווחים נוספים הנוגעים לפציעתו של ח"כ עודה. התלונה הוגשה בסמוך לאירוע, אולם רק לפני כחודש ביקשו חוקרי מח"ש מהוועד למסור דוגמה לאותם פרסומים. במח"ש כי "התלונה התקבלה", אולם לא הסכימו לומר האם היא הובילה לפתיחה בבדיקה.

עו"ד נועה לוי המייצגת את משפחת אבו אלקיעאן מטעם הוועד הציבורי נגד עינויים, מסרה בתגובה כי "‏לאחרונה פנתה אלינו מח"ש בבקשה לקבל רשימה של פרסומים שקריים לכאורה, על מנת להתחיל ‏בבדיקתם. ככל הידוע לנו, מדובר במקרה הראשון בישראל שבו מח"ש פותחת בבדיקה של פעולותיה של דוברות ‏המשטרה, ולא רק של השוטרים שבשטח. אך טבעי שכאשר מתברר כי לא מדובר היה בפיגוע, וכי ידעו על כך ‏בזמן אמת, תידרש בדיקה מצד מח"ש של פרסומי המשטרה. הפרסומים של דוברות המשטרה היו חסרי שחר, ונועדו להכפיש את הקורבן, ובכך להסיט את ‏תשומת הלב מהשאלה האמתית: מדוע המשטרה פתחה באש על אזרחים? ‏על כן, על אף הברכות למח"ש על הפרכת השקרים של המשטרה, עשיית צדק דורשת ‏שייעשה הצעד הנוסף, העמדה לדין של האחראים".

ממרכז עדאלה, שהגיש את התלונה בשם ראבעה אבו אלקיעאן, אלמנתו של יעקוב אבו אלקיעאן, נמסר בתגובה להמלצות מח"ש שלא להעמיד לדין את האחראים לירי ולהרג יעקוב אבו אלקיעאן כי "סגירת התיק פירושה המשך הלגיטימציה שמעניקה מח"ש לאלימות הקטלנית של המשטרה כלפי אזרחים ערבים. הדבר מלמד על כשל מערכתי בתפקוד מח"ש, כפי שקרה באופן שיטתי במהלך אירועי אוקטובר 2000, ומאז עד היום באיהעמדתם לדין של שוטרים האחראים להרג יותר מ– 50 אזרחים ערבים. אנו קוראים לפרקליטות המדינה לפעול להעמדתם לדין של האחראים להרג של יעקוב אבו אלקיעאן".

בנוסף על כך, "למרות פניות חוזרות ונשנות מצדנו, מח"ש טרם העבירה לאלמנתו של אבו אלקיעאן את דו"ח נתיחת גופתו ואף התעלמה מבקשותיה לקבל עדכונים אודות התפתחויות בבדיקה", נמסר מעדאלה.