ח"כ איימן עודה: דווקא בחג החירות היהודי נעמדו תושבי הכלא הגדול בעולם וביקשו לחיות

סרטונים פלסטיניים שהועלו היום (שבת) לרשתות החברתיות מתעדים ירי במפגין בצעדה שנערכה אתמול ברצועת עזה כשהוא בגבו אל החיילים ומתרחק מהם. כלי התקשורת הפלסטינים מדווחים כי עבד אלפתאח עבד אנבי, בן 18, נהרג מהירי.

2018-03-31_170623

תמונותיהם של 15 החללים הפלסטינים קרבנות מעשה ההרג ההמוני, אתמול, בגבול עזה (צילום: קודס ניוז)

ביום שאחרי "צעדת השיבה" ברצועת עזה וההפגנות על גדר המערכת החלו להתפרסם סרטונים המתעדים מקרים של ירי קטלני של חיילי צה"ל לעבר המפגינים שאינם חמושים. על פי נתוני משרד הבריאות הפלסטיני 16 מפגינים נהרגו וכ-1,400 נפצעו במהלך ההפגנות והמחאות בגבול עם ישראל. יצוין שמוקדם יותר, אתמול, ירה טנק של צה"ל לעבר חקלאי שעבד בחלקת קרקע שבבעלותו ומת במקום. זאת, בטרם החלו ההפגנות.

בסרטון שהפיצה רשת "קודס ניוז" נראים צעירים רצים באזור הגדר ממזרח לג'בליה כשהם נושאים צמיגים. אחד מהם, עבד אלפתאח אלנבי תושב בית לאהיא בן 18, נראה במהלך הסרטון סופג פגיעה מירי צה"ל ונופל לקרקע. חבריו ומפגינים אחרים שנראים בסמוך לנקודה שבה נפל, מתועדים כשהם ממהרים אליו ונערכים לפנותו מהמקום.

בעקבות ההרג ההמוני ברשות הפלסטינית הכריזו היום על שביתה כללית בשטחי הגדה והרצועה. כמו כן, הלילה התקיים במועצת הביטחון של האו"ם דיון חירום בעקבות העימותים אתמול. את הדיון יזמה משלחת כוויית לאו"ם, לבקשת יו"ר הרשות אבו מאזן. מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קרא לחקירה "עצמאית ושקופה" של האירועים. "יש חשש שהמצב ידרדר בימים הקרובים", אמר למועצת הביטחון טייהברוק זריהון, דיפלומט בכיר באו"ם. הוא הגדיש כי "כוח קטלני צריך להיות מוצא אחרון וכל הרג צריך להיחקר על ידי הרשויות".

בהצהרה מיוחדת שפרסם אמש, אמר יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס כי תגובת ישראל להפגנות מחייבת את התערבות הקהילה הבינלאומית "על מנת לספק הגנה לעם הפלסטיני". עוד אמר עבאס כי "ישראל נושאת באחריות המלאה למותם של הפלסטינים. ההפגנות והתהלוכות היום הוכיחו שהעם הפלסטיני לא יאפשר את חיסול עקרונותיו ושאיפותיו למדינה עצמאית בגבולות 67' שבירתה ירושלים המזרחית".

יו״ר הרשימה המשותפת, ח״כ איימן עודה (חד"ש) התייחס אף הוא להרג הסיטוני בעזה: "דווקא בחג החירות היהודי נעמדים תושבי הכלא הגדול בעולם ומבקשים לחיות. נשים, גברים וילדים, תושבי עזה, צועדים בדרישה לחירות ומולם ניצבת גדר של אטימות ואכזריות. מבחינת ישראל אין שום דרך בה הפלסטינים יכולים למחות שתתקבל כלגיטימית, כשגם מופת של מאבק עממי לא אלים נתקל בחיילים עם רובים שלופים שלא מהססים לירות במפגנים לא חמושים. על ישראל לעצור מיד את הירי ולאפשר לתושבי עזה למחות את מחאתם הצודקת והלגיטימית".

עשרות פלסטינים הפגינו בצהריים מזרחית לג'בליה שבצפון רצועת עזה, ומזרחית לחאן יונס שבדרום הרצועה. כלי התקשורת הפלסטינים מדווחים על ירי של צה"ל לעבר המפגינים בשני המוקדים. ברחבי הרצועה משתתפים אלפים בהלוויות 15 ההרוגים בהפגנות ליד גדר המערכת אתמול.