ח"כ איימן עודה בתגובה לפנייה ימינה של אבי גבאי: בפוליטיקה אין ארוחות חינם

יו"ר המחנה הציוני, אבי גבאי, הפתיע השבוע בסדרת הצהרות שלא הותירו שום מקום לספק: המנהיג החדש של מפלגת העבודה פונה ימינה.

2017-10-19_204903

בעמוד השער של העיתון הצרפתי "הומינטה", אתמול: ריאיון עם איימן עודה

גבאי, שנבחר לתפקיד לפני שלושה חודשים בלבד (10 ביולי), הצליח להפתיע את רוב חברי מפלגתו, למעט בת בריתו, ח"כ שלי יחימוביץ', הסבורה אין חדש תחת השמש. יש לשער שגם רבים ממצביעי המחנה הציוני המחפשים אלטרנטיבה לשלטון הימין בראשות נתניהו. באירוע "שבתרבות" בבאר שבע ב-14 באוקטובר הצהיר גבאי חדמשמעית כי לא יישב עם הרשימה המשותפת באותה ממשלה. "אני לא רואה שום דבר שמחבר ומקשר בינינו שמאפשר לנו להיות ביחד איתם באותה ממשלה", אמר.

יום למחרת המשיך לסטות ימינה. באירוע של פעילי המפלגה דיבר כמו איש ימין קיצוני מובהק: "אנחנו צריכים להבין דבר מאוד פשוט אנחנו החזקים פה. כל הזמן מפחידים אותנו, אבל אנחנו יותר חזקים מהערבים. אנחנו לא צריכים לפחד מהם הערבים צריכים לפחד מאיתנו". ואם לא די בכך, הוסיף: "יהודים בארץ ישראל צריכים לסמוך רק על עצמם ולעשות הכל שיהיה בשליטתם". לחברי מפלגתו ההמומים אמר עוד כי פגש בכירים ממערכת הביטחון, שמחציתם, לדבריו, סבורים כי בצד הפלסטיני אין פרטנר לשלום.

עוד בטרם נרגעו חברי מפלגתו מהכיוון החדש אליו יו"ר מפלגתם החדש לוקח את תנועתם, המשיך גבאי לפרק בזו אחר זו את עמדותיה המסורתיות של העבודה. תומכי המפלגה, אלה שנשבעו אמונים למורשתו של יצחק רבין, אשר נרצח בגלל מאמציו להגיע להסכם שלום עם הפלסטיני, שמעו את היו״ר החדש אומר בריאיון ששודר בערוץ 2 כי לא צריך לפנות התנחלויות כחלק מהסכם שלום עם הפלסטינים. "אם אתה עושה שלום, למה צריך לפנות? אני חושב שהדינמיקה או הטרמינולוגיה שהתרגלו לדבר בה כאן, במונחים של אתה עושה הסכם שלום – מפנים, היא לאו דווקא נכונה". כל ההצהרות הללו נאמרו בפרק זמן של 72 שעות בלבד.

בתגובה לדברי גבאי, יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), הציב בראיון לאתר "אלמוניטור" אולטימטום ליו"ר העבודה. "אם הוא ומפלגת העבודה רוצים שנתרום את חלקנו להחלפת השלטון עליו ועל בכירי תנועתו להגיד עכשיו ובצורה ברורה שהוא רואה בנו קבוצה לגיטימית, ולא נפסיק לדבר איתו", איים עודה. לדבריו, על הרשימה המשותפת להראות לגבאי ולמפלגת העבודה כי מעתה והלאה אין "ארוחות חינם" פוליטיות.

לדברי ח"כ עודה, גבאי אינו מבין אריתמטיקה פשוטה: בלי תמיכת הרשימה המשותפת כיום הסיעה השלישית בגודלה בכנסת ולה 13 ח"כים אין למחנה הציוני שום סיכוי להחליף את השלטון. "אנחנו הערבים מהווים 20 אחוזים מכלל תושבי המדינה. בהרכב המפה הפוליטית היום, מי שרוצה לעשות שינוי צריך להפנים שבלעדינו זה בלתי אפשרי", הוא אמר. לדבריו, נתניהו מבין הרבה יותר טוב מגבאי את המשוואה הזאת. עודה מזכיר כי בבחירות 1999 שהתקיימו בשני פתקים אחד למפלגה ואחד למועמד לראשות ממשלה – 94 אחוז מהקולות הערבים הלכו למועמד השמאל אהוד ברק, שגבר על נתניהו. יצוין שדברים דומים אמר ח"כ עודה השבוע בריאיון שפורסם בעיתון הצרפתי "הומניטה".

עוד נושא, בעמוד השער של גיליון "זו הדרך" האחרון:

http://maki.org.il/he/wp-content/uploads/2017break/10/G39_2017.pdf