ח"כ איימן עודה בעצרת בנווה שלום: יש רוב גדול הרוצים בסיום הכיבוש

"התנהלות משטרת ישראל ניזונה מהכיבוש בשטחים ומגיעה מהתנהלות צה"ל בשטחים. המשטרה מתנהלת באופן גזעני כלפי הערבים, אזרחי ישראל. רק בשנים האחרונות נהרגו 54 ערבים על ידי משטרת ישראל והיא לא טרחה לחקור אף אחד מהמקרים", כך אמר מאש (מוצ"ש) יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה (חד"ש), בנאום שנשא בעצרת "מחזירים את הקו הירוק" ביישוב נווה שלום לרגל 50 שנה לכיבוש. לדברי עודה: "התנהלות המשטרה מושפעת ישירות מההתנהלות בשטחים. מי שידו קלה על ההדק מול אחמד במחסום השטחים עד מהרה ידו קלה על ההדק מול תושבים בכפר קאסם או באום אל חירן. בין הים והנהר יש רוב גדול של פלסטינים וישראלים שרוצים את הפסקת הכיבוש ושלום של שתי מדינות. אנחנו צריכים להפוך את רצונו של הרוב הזה למציאות". בעצרת בהשתתפות כאלף איש נגד הכיבוש בהשתתפות אמנים, ביניהם אמל מורקוס, ששרה גרסה בערבית של שהשיר קובני הנודע "מפקד צ'ה גווארה" והשיר "אני שונא מלחמות" מאת תופיק זייד, תאמר נאפר ויונתן שפירא.

2017-06-11_202222

מבט של הבמה בעצרת בנווה שלום, אמש (צילום: נדין נאשף, נווה שלום)

יו"ר מרצ, זהבה גלאון, שהשתתפה באותו אירוע, אמרה: "המגף שלנו על צווארם של הפלסטינים בשטחים שחיים 50 שנה תחת כיבוש מאיים כעת גם על אזרחי ישראל הערבים. בקואליציה הישראלית אומרים דברים על ערבים שאם מישהו היה אומר על יהודים הוא כבר היה בכלא. רק השבוע אחדים מבכירי הקואליציה חתמו על ספר שקורא לערביי ישראל 'טפילים'. אז מה הפלא שמשטרת ישראל מתייחסת אל דמם של אזרחים ערבים ישראלים כאל זול ושידה קלה על ההדק בכפר קאסם ובאום אל חירן? ולא טורחת להתמודד עם רציחות של ערבים בכפר קאסם? אי אפשר להחזיק עם שלם בלי זכויות ולדרוך עליו בלי שזה יחזור אלינו כאלימות ויתפוצץ לנו בפרצוף".

בכיר הרשות הפלסטינית אשרף אלעג'רמי הוסיף באירוע: "אני בא היום כדי להעביר דרישת שלום ממחמוד עבאס והוא מוסר שהוא מתחייב לשלום ולפתרון של שתי המדינות לשני העמים. די להפחדה ולדבר על שלום כעל איום. האם ההתנחלויות הן לא איום קיומי על ישראל ועל הביטחון? מה אתם רוצים? מלחמה? הנצחת הכיבוש והסכסוך? שני העמים צריכים לעבוד קשה כדי למצוא את הפתרון ביחד כדי להביא את השלום. אתם רואים מה קורה באזורנו – בלי שלום לא נגיע ליציבות".

לדברי נורה סבה ממחסוםוואצ': "אנו צופות ומדווחות במתרחש בשטחים מזה שנים. הכיבוש הוא שרשרת של עוולות נוראיות. יום אחד הכיבוש יסתיים, המחסומים יוסרו, ואנחנו נשב על המרפסת ונשאל למה היה צריך לחכות כל כך הרבה זמן, כל כך הרבה הרג, כל כך הרבה עצים שנעקרו, כל כך הרבה סבל ופגיעה בחייהם ופרנסתם של אנשים".

מוקדם יותר, אתמול מאות מפגינים צעדו מלטרון לנווה שלום וואחת אל סאלם, ב"צעדת הקו הירוק" המציינת 50 שנה לכיבוש בקריאה לסיים את הכיבוש ולכונן את גבולות הקבע של ישראל. במהלך הצעדה, אותה יזמה "מחסוםוואצ'", צבעו הפעילים קטע מהקו הירוק בצבע הירוק, במטרתה להחזירו לתודעה לאחר 50 שנות כיבוש. הצעדה התקיימה פעמיים, בשני מקומות שונים: ביום חמישי התקיים החלק הראשון בו צעדו המפגינים על הקו הירוק סמוך לגבעת חביבה, ואתמול חלקה האחרון. במהלך הצעדה ביום חמישי הודיע אבי עופר מקיבוץ מענית, רס"ן במילואים בגולני, כי יפתח הבוקר בשביתת רעב מול ביתו של נתניהו במחאה על הכיבוש ובדרישה לחתום הסכם שלום עם הפלסטינים "כי אנחנו תקועים כבר 50 שנה במקום". סמאח סלאימה, ממארגנות האירוע בנווה שלום וואחת אל סלאם, אמרה: "מול הייאוש והזעם של חמישים שנות כיבוש, אנחנו יוצרים ויוצרות שותפות שתייצר שלום: ערבים ויהודים, ישראלים ופלסטיניםכי שלום עושים ביחד".